lördag 21 mars 2015

Veckans utflykt



Vi gick på muséet en helt vanlig torsdag. Klockan ett hämtade jag dom på förskolan. Vi hade nästan muséet för oss själva. En familj med dubbelvagn, en pappa med sitt barn, ett äldre par och så vi. Sen dök det upp några till, högst en handfull, under eftermiddagen. Jag hade inte hunnit med lunch så det började vi med. Och vilken paj jag åt. Så himla lyxigt gott. Livet var vackert den här eftermiddagen. Så gick vi runt lite på utställningarna. Viktigast var förstås barnens pysselverkstad. Där stod nu flera stafflier uppställda med pappar fastsatta med liten tejpbit. Vattenfärger stod framme och penslar och muggar att fylla med vatten. Det stod att man kunde måla av skålen med äpplen, så det gjorde dom. Alltså när jag gick där och tyckte livet var vackert, så kände jag samtidigt en sorg i hjärtat över att så få föräldrar och barn är lediga under veckan. Jag har ju själv åkt med detta kollektiva tåg. Jag har börjar förstå att jag skulle ha hoppat av. Så dags nu. Men jag måste göra det bästa av det vi har nu. Fortsätta med mitt halvtidsjobb och försöka göra små äventyr tillsammans i vardagen. Men jag har ju så lätt att hamna i ånger och önskar nu att jag hade hoppat av hela jobbcirkusen när jag fick tredje och fjärde barnet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag undrar jobbade du heltid eller typ 75 Procent då du hade 4 barn? Vad fick dig då att tänka om och värdera annorlunda efter det?

Maria sa...

Jag jobbade ofta 28 timmar per vecka. Så fick vi ett till tvillingpar och efter det har jag inte jobbar mer än 60%, men mest halvtid. Jag har varit ensam om att ha så många barn och ofta har det inte funnits någon att diskutera sånt här med. Nu genom bloggar och så förstår jag att det är helt naturligt att familjen tar nästan all ens tid.