söndag 5 juli 2015

Huvudvärken

Exakt hela dagen har jag haft huvudvärk. Helt bortkastad dag. Jag går och lägger mig hela tiden. Vi som packar och tvättar och behöver göra det hela dagen.  Jag har inte tid. Alvedon hjälper visst inte heller.

 Jag har läst ut Anhörig-boken. Jag tänker att får jag tillhöra den skaran, jag som aldrig haft det så hemskt? Det är så långt ifrån min uppväxt. Och vi har aldrig levt i fattigdom.  Men jag får det ändå, tror jag Susanna skulle säga. Den handlar om dig också. Jag som hade nyktra vardagar förutom ölen under matlagning och ölen till maten. Jag hade onyktra fredagskvällar och lördagskvällar. Jag hade onyktra nyårsaftnar och andra aftnar. Men julafton hos min faster var nykter. Jag älskar fortfarande julen. Att få vara så avslappnad. Sen de där festerna som det bjöds till ibland. Men jag hade min mamma som jag alltid kunde lita på i de här situationerna. Hon som aldrig gick över gränsen. Vilken bedrift av henne förresten. Min bror sa att han bara minns det som varit bra. Sån är jag säger han. Avståndet ökade när han sa så. . Hon skriver någonstans i boken att det vita fåret kan bli det svarta bland svarta får. Det var väl jag då som bråkade så min familj höll på att gå i bitar. Men jag var i bitar. Det var mitt sätt att hantera kaoset i mitt inre i en miljö som inte var riktigt pålitlig.