torsdag 31 december 2015

Vad gör jag?

Jag bakar bröd. Har bakat 4 sorter nu ur boken Enklare bröd. Väldigt goda alla fyra. Själv är jag så förtjust i aprikoser i bröd så kanske hamnar det på första plats. Majken väljer definitivt Det enkla, ljusa brödet. Dinkelbrödet var helt ljuvligt.

I morse gjorde jag Solrosfrallor. Degen blandade jag igår och nu på morgonen drog jag ut den på mjölat bakbord till en lång rektangel (som en baguette ungefär), vek den dubbel, penslade med vatten, strödde på solrosfrön och strödde på lite rågsikt. Sen jäste den en halvtimme till. Därefter delade man den i cirka 5 cm långa bitar och satte de på bakplåtspapper på en bricka eller skärbräda. Sedan låter man det glida ner från brickan in på den varma plåten. Ugnen värms till 275 grader men sänks till 250 när frallorna sätts in i ugnen. Klart efter 15 till 20 min. Ska svalna på galler.

Inga kommentarer: