fredag 28 december 2007

Ingen ser när jag har städat





Jag har problem med att jag inte vet var saker ska vara. Så många grejer saknar en plats hemma hos oss. Eller har de bara dåliga platser? Städa har jag aldrig varit bra på, tillochmed riktigt usel. Nu kan jag bättre, jag vet hur himla effektivt det är att svepa runt i huset med en dammsugare. Jag ser resultat, men förut då tänkte jag att jag borde städa och vad ska jag börja med? Kanske garderoben. Så började jag riva ut allt och vika ihop, kanske sortera bort lite. Sedan kom jag inte längre, städningen var över. Inte en människa förstod att jag hade städat. När jag var ännu yngre, då började jag först att möblera om när jag skulle städa. Inte heller då förstod någon att jag hade städat. Nu förstår någon ibland att jag har städat. Men förut var det inget problem att jag inte kunde städa, det var faktiskt inget jag tänkte på. Men när jag insåg att jag var rädd för att någon skulle ringa på och vilja komma in. Då hade det blivit ett problem.

Men så är det de här sakerna som alltid flyter omkring. De tre ställena som samlar mest av dessa grejer är köksbänken (överst), hatthyllan (mitten), hallbyrån (underst). Till exempel det där förstoringsglaset överst, det hittar man precis överallt. Och vad ska man egentligen göra med den där trasiga mobiltelefonen? Den där rälsen till tågbanan har vi tänkt ta upp på vinden för den leker ingen med längre, men först måste vi hitta delarna. Och vad gör läskflaskan i hatthyllan och hur länge har den stått där? Det ligger också en plansch på hatthyllan som jag fick på en kurs för ett halvår sedan och skulle ta med till jobbet och så lägger vi dit låneböcker, vallagrejer, CD-skivor, spikar, skruvar, skruvdragaren och ibland också plånboken, hålslagaren och en och annan film. Solglasögonen och legobygget ligger på byrån i hallen plus diademet, princessmanteln, någon bok och annat svårbestämt men troligtvis alla teckningar från dagis och skolan. För var lägger man såna saker och hur mycket ska man spara?

Inga kommentarer: