tisdag 12 januari 2016

Godmorgon

Den här människan vaknar sällan supertidigt, men det har börjat hända då och då. Idag var en sån morgon och idag passade ganska bra att göra det. Jag hade ett bröd som jäst över natten och som skulle jäsa i en form 1 timme på morgonen och sen gräddas i drygt en halvtimme. Kanske var det brödet som kallade på mig? Brödet är från favoritboken Enklare bröd. Torsdagsbröd kallas det här och är bakat av gröt från gårdagens frukost (+ lite annat).

Jag läser böcker om köpstopp just nu. Väldigt intressant. Först läste jag en bok av Gunilla Brodrej som heter Shopstop och nu Köp inte den här boken! An Ann-Christin Gramming. Den första shoppade inte på ett år, men åt på restaurang och fikade. Den sistnämnda fikade inte eller åt på restaurang och shoppade förstås inte heller. Ska jag testa? Det fnular jag på nu. Nu tänker jag på om jag har det jag behöver. Joggingskorna har sulan släppt på den ena och vårskor, såna där promenad-aktiga, saknar jag. Men jag har ju andra. Det blir nog ett försök. Får bli från 1 februari då eftersom jag redan sabbat januari med en miljövänlig Vaxduk från Himla och kläder, handdukar och påslakan från Gudrun Sjödén rean. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Köpstopp inspirerar, jag har provat ett halvt år att bara köpa mat och födelsedagspresent till barnen, så det gills kanske inte... Men det kändes inte svårt och jag tänker prova igen. Fika/restaurangbesök handlar för mig också om andra värden/att umgås. Lyx förstås men den vill jag behålla när jag kan. Kram/ E

Maria sa...

Hej
Det gills visst. Jag funderar också kring det där med restaurang och café. Jag tycker också att det är små viktiga inslag i vårat liv. Kanske kunna samla alla i familjen. Kanske kunna locka med sig någon genom att erbjuda ett gott fika. Sen minns jag ett restaurangbesök på Sagami som var så mysigt. Så där enkelt och så vardagligt och naturligt. Jag och två barn. Det är värdefullt att mötas så. Kram