fredag 1 augusti 2008

Utmaning

Jag blev glad över att komma tillbaka efter någon vecka och hitta en utmaning till mig. Jag måste sparkas igång efter sommaren och så gäller det böcker och läsning så det kan inte bli bättre. Tack Rana.

1. Vilken bok läste du senast? Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

2. Vilken bok ska du börja på härnäst? Det måste bli någon ungdomsbok för det har jag inte läst i sommar

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla? Absolut kvinnor om man ser på de böcker som jag haft med mig in i hemmet och de böcker som jag fortsätter att utöka hemmet med

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv? Bara om jag älskar en bok och inte vill att den ska ta slut och det är ganska ofta faktiskt. Sorg över att böcker tar slut lever jag ofta med. Men då säger jag ju inte hurra så det stämmer väl inte alls egentligen

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? Jag jobbar med böcker och ser de hela tiden. Blir trött på Camilla Läckberg och Stieg Larsson för antingen vill någon ställa sig i kö på någon av deras böcker, låna deras böcker eller också vill de veta vilken som kom sist eller i vilken ordning de bör läsas. Så rätt svar måste bli omslag, författare, baksidestext och kompisar och inte de böcker jag ser för ofta helt enkelt

6. När blir en bok för lång? Böcker blir väl inte för långa om de är bra, bara för korta. Men fantasy och historiska romaner blir ofta väldigt fort för långa, faktiskt redan innan man börjar

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska? Nej.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa? Fast jag är bibliotekarie och ska få folk att läsa blir jag ofta generad när jag ska tipsa folk om böcker för vem är jag egentligen? Hur skulle jag kunna veta vad hon eller han vill ha. Men jag måste ju göra det ändå, kasta mig ut på okänt vatten. Men två böcker, eller tre eller ännu fler har jag tipsat ofta om.

Men vad tipsade jag om senast? Det var nog Bitterfittan kanske.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp? Det kan jag, men jag vet knappt om det själv, att jag har gjort det menar jag. Jag lämnar boken med ett bokmärke i och börjar med någon annan. Efter någon vecka förstår jag att jag inte kommer att läsa klart boken. Jag ger upp jätte fort, efter någon sida redan.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Jag har jätte mycket bilderböcker. Det är nästan det enda jag vill äga, det andra jag vill läsa lånar jag. Men annars är det kokböcker , romaner om relationer och människor. Jag har ingen fantasy alls och väldigt få deckare.

Jag skickar vidare utmaningen till

Selmas småprat

Malve - mitt i livet

Pärleporten....

3 kommentarer:

Selmas småprat sa...

Vänta så ska vi se när jag svarar på utmaningen, just nu funderar jag på hur jag ska kunna se frågorna samtidigt som jag skriver svaren, om du förstår hur jag menar.......

Maria sa...

Hej!
Jag har också fått den här utmaningen, rolig! Ska göra den snart!

malve sa...

Tack för utmaningen! Jag är lite sen med allt just nu, men jag ska anta utmaningen snart.