tisdag 15 december 2009

Ett möte

Igår skulle vi handla första julklapparna. Vi möttes på stan jag och min man och så kom vi på att E och S hade tandläkartid två timmar senare och ingen av oss hade ens ätit lunch. Vi åt en macka och lyckades få ihop i alla fall två julklappar. Sen gick jag och bäbisarna på bokhandeln och tittade och då kom ett gammalt fint par fram till oss. Åh vad fina sa kvinnan om bäbisarna. Är det tvillingar? Men så bra att du inte klär dom lika. Och hon berättade om sina barn. Hennes man i fin basker sa att åren upp till tre är dom allra bästa och man skulle vilja få dom att stanna i den åldern länge. Och så sa kvinnan god jul på dig vem du än är.

Och jag blev glad. Glad över värmen, orden, uppmärksamheten, åsikterna. Och så tänker jag på expediten på Kappahl som inte förstod varför jag skulle ha olika overaller till bäbisarna. Det var ju konstigt tyckte hon. Och hon var kanske 40 eller 50 år yngre än kvinnan på bokhandeln. Och då tänker jag på att förändringar kan ta olika lång tid. Och vad som är rätt och fel vet jag förstås inte. Men helt onaturligt känns det att sätta på mina flickor likadana kläder.

Inga kommentarer: