söndag 21 november 2010

Röja och fika och oroa sig lite

Mitt i allt röj. Och herre gud vi hinner inte. Imorgon kommer en besiktningsman hit och ska hitta en miljon fel med huset. Och det är nog inte så svårt. Det är ju små skavanker både här och där. Fast ändå funkar det så bra att bo här. Vi har ju bytt all el så dom som är rädda för eldsvådor kan bo här ganska tryggt. Och vi har varit så friska under åren här. Så lite förkylningar ändå om man tänker hur många vi är. Så det är ett bra hus. Men letar man så hittar man dörrar som är vita på ena sidan och bruna på den andra. Och annat. Ja en miljon häftstiftshål av alla fotbolls- och hästaffischer. Och annat, annat, annat. Fast just nu kommer jag inte på nått för jag är helt urblåst i huvudet.

Jag saknar helt förmåga att städa rationellt och snabbt. Nä jag går in på dom små, små detaljerna. Hela Ernst och Signes rum har jag gått igenom igår och idag och hittat allt som var både gömt och glömt. Men det var ju meningen att jag skulle hinna mer. Jag började med Ellas rum nu ikväll men hon var ju tvungen att få gå och lägga sig också.

Och mitt i allt detta har jag hunnit fika med gammal och god vän som jag träffar alldeles för sällan. Och hon är gravid med sitt tredje barn.

Och jag fick ta bilen ner på stan för jag hann inte annars. Och på väg ner så lyssnade jag på en barnskiva. Jag älskar att lyssna på barnskivor i bilen. Och sjunga med till Jujja och Thomas Wieslander eller Finn Zetterholm. Mitt i skivan så blir det ett sånt där trafikmeddelende och då blev jag så orolig. Jag som hade min dotter ute på vägarna i Norrlandsinland. Och det var där någonstans som den där bilolyckan hade skett. Fick ringa hem till min man. Tillslut kom min man fram till att dom inte hade åkt den vägen. Jag borde bli bättre på geografi. Så jag vet när jag borde oroa mig. Fast tänk ändå att jag vågar låta henne åka. För några år sedan hade det varit nästan omöjligt. Något har ändå hänt med mina rädslor. Någon liten förändring.

Men nu sover hon i sin säng igen. I det nystädade rummet. Bland sina gosedjurshästar.

Inga kommentarer: