fredag 19 juni 2009

Gammal sill - varje år

På midsommarafton så plockar vi ut stickor, dammsuger, tömmer kattlådan, diskar, kastar gamla sillburkar. Men ikväll ska vi besöka vänner, faktsikt för första gången på kvällen sedan bäbisarna kom. Ska bli så skönt att komma bort en liten stund.

Jag frågar mig varför vi inte kan lyckas äta upp dom där sillburkarna innan dom blir gamla. Varje år samma sak. Känns som att man faktiskt borde. Inte slänga mat. Så i sommar äter vi sill ofta.

Igår så låg en bäbis och tittade på sin pappa som bakade tårtbotten, en låg i min famn, i sitt eget rum låg äldsta sonen och hade magknip, framför TV:n satt två stycken, ute på balkongen satt en och ritade med sin kompis. Jag stod där i hallen och drabbades av någon slags förvirring, hur många är dom? Är alla mina? Snabbt släppte förvirringen och jag räknade, summerade och antalet stämde plus kompis varken mer eller mindre. Tacksam över att dom är mina fast allra mest sina egna.

1 kommentar:

Maria sa...

Åh, hur ska det gå sedan på stranden. 1,2,3,4,5...och 6. om och om igen. Du är RIK! Jag räknar och räknar fast bara till tre då =)