måndag 17 mars 2014

Okej nu är det så här

Att ha 6 barn är enough. Alltså jag vill ha fler barn, men jag menar att det är fullt tillräckligt att ta hand om min familj. Det är inte okej att tycka så riktigt i dagens samhälle. Jag vet att jag borde sträva efter andra saker. Jag borde sträva efter mera lön, fler arbetstimmar, mer intressen utanför hemmet. Jag vet allt detta. Men som idag. 

Först var det tandläkaren för två små. Första besöket, eller andra, men då öppnade dom inte munnen. Men nu såg dom framemot besöket. När vi kom in så frågade hon vem som vill börja. Majken svarade Ester för enkelhetens skull. Ester var med på det. Hon gapade så fint, tittade upp på tavlan i taket och blundade sen för lampan var stark. Så sa tandsköterskan att hon måste röntga för hon såg något. Typiskt tänkte jag. Men efter hon gjort det så visade det sig att det inte var något, det hon hade sett var en svart prick mellan två tänder. Sen fick Ester välja en grej ur lådan. Hon valde en ring med en fjäril. Sen var det Majkens tur och det gick precis lika bra och hon slapp röntgen. Hon valde ett blått skelett med röda ögon ur leksakslådan. Sen åkte vi till sonens skola och gick på utvecklingssamtal. Det var ett lugnt samtal. Majken och Ester fick sitta med i-paden och Joen berättade om hu han trivdes, hur han tyckte det gick, vilka mål han hade i de olika ämnena och om han hade några synpunkter och det hade han! Hans mentor tänder ljus och lägger på en duk när det är utvecklingssamtal. Faktiskt väldigt fint tycker jag. 

Utöver detta så har vi promenerat med hunden, ätit lunch och varit på musikskolan med våra fiolspelande 12-åringar. Jag har jobbat hela dagen. Fast hemma och på olika ställen med barnen. Jag tycker dagen på många sätt varit fin och innehållsrik. Jag tänker att ha barn tar tid. Att jobba heltid och göra allt detta är oerhört svårt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nog är det ett arbete alltid, och ett arbete du aldrig kommer att ångra. Era barn vet och Dkommer att minnas att ni funnits för dem, var så säker. Och visst är det fint att våra söner lär små barn att våga bada/simma? Jag älskar måndagarnas referat från badhuset. Storasyster ger råd. Kram! E

Fembarnsmamman sa...

Du har helt rätt. Att ta hand om hem och familj är ett värdefullt jobb som tar tid, tid och kärlek. Ett arbete som jag älskar!

Maria sa...

Hej
Ja det är ett så bra jobb för dom. Vilken erfarenhet. Och tur att storasyster ger råd. J har tyckt att dom här kurserna har varit bra också. Tänk ändå att dom fixar det! Dom kommer att ha med sig det hela livet tror jag. Kram Maria

Maria sa...

Hej fembarnsmamman!
Ja det mest värdefulla jobbet!