fredag 13 juni 2008

Strömmingslåda


Jag vet inte riktigt hur stolt jag är idag eller hur äkta jag känner mig. Jag har lagat Strömmingslåda till middag idag, men bara jag och min man åt. Barnen mosade färskpotatis med smör och åt en massa sallad istället och det gjorde faktiskt inte så mycket för jag avskydde stömming när jag var liten. Men nu älskar jag det. Jag älskar det kanske ännu mer för att jag faktiskt skar av huvudena, rensade, sköljde, tog bort benen och allt annat som skulle göras alldeles själv. Katterna tyckte också att det doftade bra och började glatt tugga på fiskbenen.
Vi måste bli mer ekonomiska och att köpa strömming känns som en lite bit på vägen fast då måste jag ju övertyga barnen.

Och visst är det så att man får äta strömming ur miljösynpunkt annars får jag väl sluta direkt.
Förresten har jag semester nu och det känns lite kallt om fötterna men skönt.

6 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Jag tror att strömming är Ok ur miljösynpunkt...jag har bara lagat det en gång själv, då blev det strömmingsflundror. det var supergott, men sedan har det aldrig blivit av igen. överhuvudtaget så äter vi för lite fisk i det här huset. Blir mest sill och kallröt lax i fiskväg. Och jag älskar att äta makrill i tomatssås som finns på burk, men det är ju inte riktigt på riktigt =)

Selmas småprat sa...

Jaa! Strömming! Också jag har upptäckt det på äldre dar, vi åt det mkt hemma som barn........

Anonym sa...

strömming är en bra fisk och god.. tyvärr är den inte gångbar här hemma... men fisk är bästa maten.. spara pengar ja idag är mat priserna inte nådiga.. man kan koka gröt en dag med ost smörgås som midda går fint billigt med..har massa tips med mat spar om du vill .. maila mig i så fall!
kan vara kul med variation...( min mail fins på min blogg)

Maria sa...

Hej maria
Kommer du ihåg att du har bjudit oss på nyfiskad Strömming en gång.?Jätte gott var det. Det kanske var den gången du åt det. Vår yngste son älskar makrill i tomatsås, han kan äta det varje dag. Jag tycker också om det.

hej Selma
Jag kommer att laga det många gånger, vem vet en dag kanske barnen ändrar sig.

Hej Susanne
Jag har mejlat dig och väntar med spänning på tips!

Maria sa...

Men, var ni med och åt den enda gången vi lagat till strömming?? Vi hade fått av en granne i Ratan...

Maria sa...

Hej Maria
Det var den gången vi åt strömming med er. Mums.