fredag 10 september 2010

Bilar, älgar, mackar

Jag kör ju så mycket bil nu. Har kört så lite när jag har varit hemma. Men nu varje dag till jobbet. Två mil dit, två mil hit och alltid på eftermiddagen är det varmt i bilen och jag tänker bara på hur jätte trött jag är. Men jag har ju P1 och då blir jag gladare men inte glad. För jag vill inte åka bil och så när jag jobbade kväll för första gången i tisdags så springer en älg över vägen i mörkret. Det har aldrig hänt i mitt 38-åriga liv. En älg. Jag blev skakis.

Och så måste jag tanka. Och det avskyr jag. Konstiga mackar med konstiga människor. Eller det mest jobbiga är alla som parkerar på mackar på konstiga ställen som till exempel precis utanför dörren. Jätte konstigt tycker jag, Hur blev mackar ett sånt konstigt ställe. Och så måste jag göra pinsamma saker som att ringa min man och fråga vad det ska vara för bensin i bilen. Och häromveckan var det en man som himlade med ögonen när jag sa att han hade ställt sig konstigt så jag inte fick plats. Ungefär så sa jag. Och då himlade han och instruerade mig hur jag skulle ställa mig för att kunna tanka. Och så klart hade han rätt. Så klart kunde jag tanka fast han stod jätte konstigt. För på mackar har jag aldrig rätt. Jag är en sån som parkerar på parkeringsplatser på mackar i fall jag inte ska tanka. Det gör ju ingen annan. Jag bara skäms ihjäl om jag skulle få för mig att ställa mig utanför dörren. Fast det skulle kanske vara ganska härligt. Bara en gång skulle man kanske prova. Min jätte stora bil utanför dörren för jag vill köpa en läkerol.

Varför inte?

Jo för att jag är en liten fegis som aldrig skulle våga ta så stor plats på en mack. Och nästa vecka måste jag säkert tanka igen.

2 kommentarer:

Familjen Tapper-Kaller sa...

Usch och fy, vad farligt med en älg! Det är läskigt att köra bil i mörkret.
Men du är ju ingen fegis! En fegis hade aldrig vågat säga till någon att han har parkerat konstigt. Det hade nog inte jag vågat.
Så en dag parkerar du säkert framför dörren och för att köpa en läkerol.

Maria sa...

Hej
JAg sa nog inte riktigt så, jag är nog alldeles för feg för det jag med. Men nästan.