söndag 13 april 2014

Man äter också med ögonen

Jag har gjort såna här enkla Blåbärsmuffins flera gånger, men två gånger har degen blivit blå och dom har sett så här tråkiga ut när dom är klara. Men vi tror att dom är goda, jag och Ester. Men var beror det på? Bären var frysta, det borde väl minskat risken för en blå deg. Den här dagen gör vi ingenting. Solen lyser ute och vi bara läser, äter lunch, bakar, fikar och vilar oss. Jag blev nog rätt slut av att vara förkyld och ensam förälder mitt i en renovering förra veckan. Nu har vi påsklov, eller mest barnen. Jag är ju ledig måndagar och tisdagar i vanliga fall så det är jag nu också. Så jobbar jag onsdag och torsdag. Barnen får vara ensamma då. Men jag jobbar ju inte hela dagarna så det går bra och småflickorna går på dagis dom dagarna. 

Igår läste jag klart en helt fantastiskt bra bok, Balladen om en bruten näsa av Arne Svingen. Sorglig, varm och hoppfull var den och rolig förresten. För barn från 10 år ungefär. Han har tidigare skrivit några böcker om en pojke som heter Hubert. Helt olik den här, men bra dom med. Dom är mer roliga och passar mer för 6-9 åringar.

Jag har haft 60 böcker hemma från bibblan och jag får lite panik när det blir så många. Nu har jag bestämt mig för att beta av dom. Jag har kanske läst 4-5 böcker på en vecka. Alltså blandade böcker. En kapitelbok för barn, två faktaböcker för vuxna, en roman och så en halv faktabok till som jag håller på med nu för fullt och förresten en film som jag lånade har vi sett. Den var bra, inte super men bra. Eller jag tyckte om den mycket. Jag är så okritisk av mig ibland. 

Nu får jag iallafall inte låna nya innan jag betat av högen. Vi läser ju för småflickorna varje kväll och inte heller till dom får jag låna mer innan vi läst dom vi redan har lånat. Jag försöker bli en mer måttlig person och börjar med att ta tag i detta omåttliga boklånande. Det låter ju inte som ett farligt missbruk, men det blir ändå någon slags stress att låna men inte läsa och låna på nytt och på nytt. Och jag har ju lånat böckerna för att jag verkligen vill läsa dom och då blir det nästan lite sorgligt att jag inte hinner för jag kommer hem med nya hela tiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gör smeten först, fyll formarna, lägg därefter i dina blåbär. Jag misstänker att de går sönder när ni rör smeten. / Ulrika

Maria sa...

Hej
Ja så kan man göra, men det det konstiga är att jag brukar göra på samma sätt med olika resultat! Lika goda, men rätt så fula i denna blåa tappning.