onsdag 16 juli 2008

Fisketur

Vi åkte och fiskade i går kväll, hela familjen. Vi höll till vid sjön på en brygga som ligger alldeles nära den plats jag bodde på först när jag flyttade hit. Jag blev nostalgisk. Vad länge sedan det var. Men det blev inte mycket fisk.

Dottern som inte brukar fiska, sa efter en minut ungefär: Åh vad det är tråkigt att fiska. Jag är benägen att hålla med henne, men de andra gillar det och jag gillar att hänga med och vara ute i naturen. Jag har behov av det nu, att se några träd, lite blåbärsris och gå på stigar med rötter på. Jag trivs men förut längtade jag inte ut i skogen, det har verkligen kommit med åldern.

Men hon som ledsnade på fisket hittade istället en padda, en sådan där vårtig sak. Hon höll i den och gick omkring med den. Jätte gullig tyckte hon, världsgullig. Även maskarna i maskburken var verkligen jätte gulliga och keliga, tyckte hon. Vi tyckte att hon kunde tvätta sig lite när hon kom hem.

1 kommentar:

RANA sa...

Hahaha, säkert världsgullg, hörru. :-I

Älskar din lakoniska avslutningsmening. Man riktigt hör det uppgivna men ack så kärleksfulla tonfallet.

Kram till proffsfiskarn, paddbäraren och de andra.

Rana