söndag 31 januari 2010

Om att vara lagom präktig eller för mycket eller...


Häromdagen stod jag i köket och lagade två köttgrytor, en till bäbisarna och en till dom som äter kött i familjen. Stora E har slutat så då gjorde jag det också (rött kött) och matlagningen har blivit något komplicerad. Vi behöver en plan så vi ror i land med allt och allas behov. Och efter magsjukan så var kaoset värre än annars. Och vi har ju tygblöjor till bäbisarna så mycket vi kan, hinner och orkar och dom skulle vikas. Det skulle plockas överallt och aktiviteter skulle hinnas och ute så snöade det hela tiden så tvillingvagnen stod bäst still.

Och då kände jag hur jag blev som ett offer eller en slav under min egen präktighet. Och då är jag ändå inte särskilt präktig, men jag har vissa principer som jag har svårt att rucka på. Jag vill laga egen mat till bäbisarna och bra mat till familjen. Jag vill amma dom länge vilket innebär att jag nu gör det en massa på natten. Jag vill vara hemma med dom länge till och just nu så är dom väldigt mammiga fast dom har en pappa som är med dom mycket men han är ju borta mer nu än när dom andra barnen var små eftersom vi har fyra äldre barn som ska på olika grejer.

Och just den här torsdagen kände jag mig pressad in i ett hörn och det gick inte att ta sig därifrån. Och då tänker jag om jag var så där ännu mer principfast, om jag var riktigt ordentlig, om jag var en sån som var tvungen att städa ofta för att det var jätte viktigt att det var rent här hemma och om jag kände att jag var tvungen att göra någon slags yrkesmässig karriär eller om det var en massa andra saker som jag var tvungen hur skulle det då vara?

Jag menar vi äter ju snabbmat ibland, städar sporadiskt (mer sällan än ofta), glömmer att tvätta vissa dagar, struntar i att tjata på barnen att dom ska spela fiol/cello andra dagar, hoppar över sagoläsning på kvällen vissa dagar, låter barnen var vakna för sent ibland för att vi inte orkar lägga dom, blir arga på barnen fast vi inte vill men inte orkar annat ibland, andra dagar glömmer vi att kolla att dom gjort läxan och kommer på det när klockan är sent och det är läggdags, låter trädgården förfalla och en massa annat som vi gör fast vi inte borde. Men tänk om vi hade ännu högre krav på oss själva hur skulle det då gå? Det skulle inte gå, inte för oss.

Vad vill jag säga. Jag vet inte. Men ibland tror jag att vi är så många för att vi accepterar att vi kommer att misslyckas på en del plan. Helt enkelt.

4 kommentarer:

alle sa...

Om du vill så kommer jag gärna och lättar på trycket några dagar.
barbro

Anonym sa...

Hej, ville bara säga att jag tycker väldigt mycket om din blogg. Jag läser den ofta men kommenterar aldrig, förrän nu då. Tycker du skriver så vackert. Du verkar ha en alldeles underbar familj och ett gott hem. Och jag är så glad att du orkar skriva denna blogg, du inspirerar. Hälsningar från Michaela

Anonym sa...

Först: vilken underbar bild och vilka underbara barn. Hade jag velat fotografera så kom till Gbg nu!
Sedan: jag bara beundrar er. Vi som tycker det kan vara trixigt med två barn och ändå jobbar ingen heltid och vi har varit hemma länge med båda (nåja, lillebror börjar nu som nästan 2-åring så inte megalänge) och vi lagar inte så himla bra mat oftast.
Men vi har heller inte städmani eller karriärhunger. Skönt!
Kram/Johanna

Maria sa...

Hej farmor
Det är ingen fara men du får så klart komma och hälsa på!!

Hej Michaela
Vad roligt att du hittat hit! Och tack för dom fina orden som värmer så mycket. Att jag kan inspirera någon känns alldeles otroligt men också roligt!
/Maria

Hej Johanna
Tack det är nog Joen som tagit bilden. Han tar så fina med sin mobil, den här lite suddig men så fin ändå. Och bäbisarna hänger vid diskmaskinen som dom älskar. Jag skulle gärna vilja att du fotade barnen. Och Göteborg skulle vara roligt att besöka någongång. Barnen vill gå på Liseberg. Det är trixigt med barn utan att man har några höga krav. Så är det bara. Men det är värt allt trix. Kramar Maria