lördag 20 april 2013

Sover bättre

Jag lägger mig för sent, varje dag, men sover bättre. Inser att det har att göra med att jag inte jobbar kväll just nu. Måste försöka styra mitt jobb bort från kvällar. Den där måndagskvällen skvalpade runt i flera dagar när jag jobbade kväll. Sov inte bra natten mot tisdag, var så trött på tisdag och sedan vansinnigt slut på onsdag. Så har mitt liv sett ut de sista åren. Nu sover jag bättre. Kvinnor och sömn är ett sånt bekymmer. Skulle nog tas på större allvar. Som min mamma som började sova dåligt och tillslut gick i pension vid 62 när hon bara inte orkade mer. Ja hon hade ett vansinnigt stressigt jobb också, men ändå sömnen har betydelse.

Och jag tänker på min man som berättade att han träffar så många patienter med sömnproblem. Nu vet jag inte om det är fler kvinnor än män, men jag är ganska övertygad om det. Tänker på alla kvinnor i vården som jobbar oregelbundna arbetstider, eller i affärer som har bara öppet längre och längre. För det är klart att vi måste kunna handla klockan 23.00 en onsdagskväll!...Kanske inte bäst för kvinnors sömn, för det är väl mest kvinnor i dom branscherna.

Inga kommentarer: