tisdag 9 juli 2013

Här vill inte hundar bo

Michaela här ett tips till dig. Jag blev så glad att du uppskattar mina tips och jag ska bli bättre på att berätta om böckerna jag läser. Nu har jag läst den här boken av Anna Ehring. Och jag gillar den. Gillar jag alla böcker jag läser? Ja man kan ju undra för jag gillar många. Men hon skrev serien om Nisse som jag läste första i och älskade. Och den här älskar jag inte, men gillar. Om Maria som bor med sin syster och mamma och pappa. Dom ska separera och Maria får bo hos sin mamma och bara träffa pappa ibland. Och så säger mamma att dom ska flytta till Göteborg, men det vill absolut inte Maria. Hur ska hon då kunna träffa pappa? Vissa detaljer funderade jag på och så visade det sig att den utspelar sig ungefär på 70-talet, eller i början på 80-talet. Jag har aldrig läst en bok skriven nu som utspelar sig då, när jag växte upp. Det var så fint att läsa en bok om då, genom ett barns tankar. 

Maria känner sig inte så där gullig som alla tycker att lillasyster är utan klumpig och lite tokig. Hon lär känna en flicka på dagis som hon blir kompis med, men som är helt olik henne själv. Det var också en fin äkta skildring av vänskap och hur komplicerad den kan vara. Jag tycker om och känner igen mig när Maria är med mamma hos morfar och dom ser dans på TV och morfar byter kanal utan att fråga. Maria blir ledsen och morfar förstår inte varför. Mamma säger att hon tittade ju. Bara en detalj i boken som kändes så äkta. 

En invändning är att jag tycker att Maria känns äldre än dom 6 år som hon ska vara. Men om man inte låtsas om det så är den en toppenbok att läsa högt för lågstadiebarn. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad roligt med tips! Vi ska traska iväg till biblioteket imorgon :) Har också nämligen beställt Undret hit till biblioteket i området jag bor i. Tack Maria! Ska skriva sen vad vi tycker om böckerna.
/Michaela

Familjen Tapper-Kaller sa...

Hej Maria!
Jag gillar också dina boktips.
Efter att du tipsade om En dag så läste jag den och ÄLSKADE den. Mycket, mycket!
Nu har jag skrivit ner dina senaste tips och ska försöka läsa dem när jag någon gång får tid.
det blir inte alls så mycket läst nu för tiden, sedan jag blev student.
Ha det fint!