onsdag 29 oktober 2014

Kompass

Jag har aldrig förstått hur kompassen fungerar. Det där med orientering i skolan var inget jag glänste i. Fick hoppas att kompisen kunde. Sitter på jobbet med två kollegor och det är samma för dom, kompassen lärde dom sig inte. Så min dotter, 15 år gammal,  frågade mig häromdagen:- Vet du hur en kompass fungerar? Och jag bara, nä och hon börjar förklara. Jag fattar fortfarande inte, men jag fattar att hon fattar. Hon är så naturvetenskaplig det barnet. Jag har alltid bara sett hur lika vi är. Dålig ordning, blir lätt arga, gråter åt sorgligheter, kan inte koncentrera oss så bra. Men jag lovar och svär jag är inte det minsta naturvetenskaplig. Hon tänker på en annan nivå. Fascinerande. Vad ska det bli av henne? Nu är hon och brorsan ensamma i Stockholm. Mormor valde att stanna i Uppsala och kanske skulle hon inte riktigt orkat med i ungdomarnas tempo. Jag är lite smånervös, men det känns roligt att dom umgås. Det behöver dom.

Inga kommentarer: