måndag 13 oktober 2014

Min lek

När jag var liten lekte jag ofta att jag hade barn, flera, många och en man som inte bodde hemma. Han var blind så han behövde bo på institution. Jag bodde trångt också och fattigt oftast i ett kallt förråd vi hade på övervåningen. Ibland när jag lekte började allt gå i slow motion. Minns ni det? Det hände rätt ofta. Nu händer det aldrig. Ja och när jag inte kunde sova förr i världen tänkte jag att jag bodde jättetrångt. Alla i familjen tillsammmans, typ i Ryssland. Vi hade det ofta jättefattigt. Det verkar som att meningen är att vi ska ha det trångt och lite fattigt. I alla fall om man ser toll mina lekar och tankar. Som att trångt och nära är tryggt. Kanske därför jag supermycket ogillar att ha ett barn sovandes i källaren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Maria! Vad märkligt, jag lekte också alltid fattig familj när jag var liten! Jag har trott att det varit något slags uttryck för en mer " mental" , själslig fattigdom. Men jag vet inte. Den fattiga mamman var ju tvungen att ta hand om sin fattiga familj och är det något jag gjort mycket så är det just att ta hand om... Man tar hand om andra i stället för sig själv. Annelie

Maria sa...

Hej
Vad spännande! Jag har aldrig tänkt på varför. Jag har tänkt att det där med trångt är tryggt kommer av att jag inte var så nära i min familj.men jag ska fundera på det här med fattigtemat. Kanske är det som du säger.