måndag 8 augusti 2011

En regnig morgon

Det bara regnar och vi gick upp sju, Majken och jag och det var länge sedan vi gick upp så tidigt. Men det är kanske lika bra vi börjar träna inför hösten. Min man gick upp ännu tidigare för att hämta Joen på tåget, 5.30. Men det kom inte när det skulle, inte den här gången heller så han fick sitta i bilen och vänta en timme. Majken blev överlycklig över att se storebror och så besviken över att han skulle gå och lägga sig.

Höstkänslan har smygit sig på hos mig. En tydligt tecken är att jag har börjat vara så mycket vid spisen. Jag har kokat rödbetor, gjort stora mängder pesto och bakar hallonbullar. Jag har gjort två storhandlingar på bara några dagar, som en hamster som vill lagra och bygga upp inför hösten. Hösten med alla tider som ska passas. Vi har börjat få hem våra grönsakslådor från Alskogs, en odlare här utanför stan, igen efter sommaruppehållet. Vi betäller potatis, morötter, lök, frukt och och lite andra grönsaker av honom. Det är odlat av honom eller kravmärkt och ekologiskt från andra delar av världen. Det blir nog lite dyrt men jag tycker att det är värt pengarna. Och barnen kan verkligen känna hur god frukten är, man känner skillnad. Och så är det så skönt att kunna hoppa över grönsaksavdelningen i affären förutom det vi måste komplettera med, som bananer som äts flitigt hemma hos oss.

Mitt i allt fixande så är ju barnen hemma och gör olika saker och vill olika saker och ibland försöker jag samtidigt lyssna på någon spännande sommarpratare. Häromdagen så fick jag slänga en hel bulldeg för majken hade hällt salt i degen, mycket salt. Och jag brände en hel påse med dyra pinjenötter. Och jag tror att det var sommarpratarens fel. Faktiskt. Jag kan visst inte göra så jätte mycket samtidigt.

Inga kommentarer: