lördag 22 juni 2013

En fin och lite glad midsommar

Man säger ju glad midsommar. Nog är vi glada, men däremellan är ju någon arg och någon sur. Men på det hela taget har vi haft det bra. Vi har besökt vårt älskade Gammlia och lyssnat på några låtar som sjöngs av Kersti Ståbi och jag har dansat med småflickorna runt midsommarstången under ledning av Kersti. Hon är riktigt rolig. Och Ester älskar dans och musik. Hon njuter medan Majken är med men lite mer försiktigt positiv.

Vi storhandlade på självaste midsommarafton. Vi hade inte förberett ett endaste dugg. Det är vi det. Men vi åt köpta surdegsbaguetter med brie, gurka, tomat och salami för dom som ville till lunch och köpta wienerbröd. Alla var nöjda. Sen till middag lyckades vi grilla lax som legat i god marinad och vi gjorde färskpotatishalvor i ugn. Sen gjorde jag en ostpaj och Bengt lammkebab. Jag gjorde mangosalsa, hummus och tsatsiki och en liten sallad. Sen skar vi upp vattenmelon. Det var så gott, allt. Barnen blev så förtjusta i pajen och den grillade laxen och småflickorna åt vattenmelon, mest vattenmelon. Vi blev nöjda att det det blev nått och att det blev bra. Signe gjorde en god jordgubbstårta till efterrätt. Sen spelade vi lite spel, Sverigespelet som Bengt vinner. Jag svarar rätt på någon fråga ibland. Så mycket kunskapsluckor jag har. Det är nästan skrattretande. Joen for iväg till en kompis på kvällen. Lite jobbigt det där med sena kvällar hos kompisar som bor en bit bort. Jag försöker vänja mig, men det är jobbigt. Jag kan inte koppla av förrän han är hemma igen.

Igår hade vi det så fint och roligt hos våra vänner. Då gjorde det inget att vi var ensamma idag. Vi är oftast ensamma på alla högtider. Jag drömmer om att ge mina barn ett större nätverk, alltså fler människor som dom har förtroende för, men nu är det som det är. Jag kommer också ihåg ibland som liten hur kul det kunde vara när vi var bortbjudna och det hände roliga, annorlunda saker. Som nyårsafton som vi firade hos en familj som hade en dotter med så många barbiedockor. Det var som att komma till paradiset för en en barbietjej. Hon hade t.o.m möbler och bilar till dockorna.
En liten rapport från vår midsommarafton. Joggning har legat nere två dagar. Inte alls bra, men jag tänker inte ge upp. Det har varit två fullproppade dagar. Men imorgon så är jag på banan igen. Tack för era uppmuntrande ord angående joggningen. Det behöver jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vilken gourmetmiddag ni fick till på aftonen, ni är ju otroliga. Jag är glad att ni var här kvällen före. Mina föräldrar var, på sitt stillsamma vis, betagna av er härliga familj, alla fina barn! KRAM / E

Maria sa...

Hej
Men den middagen var inget mot det vi fick hos er. Så gott det var och trevligt. Så fint att få träffa era föräldrar också. Tänk att dom var med och spelade brännboll, helt fantastiskt.
Kram och tack för senast