fredag 6 juni 2014

Okej

Nu är jag sur och arg. Inte på den här familjen, men på den som födde mig. Brorsan och mamma har svischat förbi här och åkt till stugan uppe i Tornedalen. Så sitter jag här nu och tänker att hur kunde det bli så här?  Hur blev jag sån här? Så olik dom. Någon helt annan . Som en bortbyting. Kanske trollen kom med mig. Som Selma Lagerlöfs Bortbyting där trollgumman bytte och tog ett människobarn och lämnade en trollunge istället. Det är jag som är trollungen med det toviga håret och som varit så svår att älska för jag har ju varit arg jämt. Nu såg mamma att Ikea byggdes här. Ja då kanske du aldrig kommer och hälsar på när inte Ikea lockar längre. En sån där kommentar som landar så fel hos mig. Som får mitt inre att koka, sparka bakut och gråta. Jag som hälsat på varje sommar i denna stuga. 40 mil dit och 40 mil tillbaka med barn som inte gillat att åka bil. Så brorsan som jag på min födelsedag hade ett så jobbigt samtal med. Jag förstod att jag inte gjorde min plikt, men det gjorde han minsann för han är så bra. Och jag är drååålig. Så nu när dom svischade förbi inga frågar om hur jag mår och har det. Inte någon stärkande kommentar. Bara en massa blaj

Skit.

Jag målar en byrå förresten. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Maria,
sa du till din mamma då att det ska bli skönt med IKEA, så att du slipper åka till henne när hon beter sig som hon gör. Det är den enda passande kommentaren! Jag antar att du inte sa så eftersom du sedan blev arg, ledsen och upprörd men, om jag tolkat dig rätt, bara inombords. Och vad sa du till din bror när han talade om plikt? Det kan väl aldrig handla om plikt? Om man har en nära relation och känner sig älskad du vill man ju prata med och träffa föräldrar och syskon, då är det ingen plikt! Men det är klart att när man känner sig som en bortbyting då blir det så att man inte vill och när man gör det, just en plikt. Inte vill du att dina barn ska känna det som en plikt att träffa dig när du blir gammal? Du vill väl att de ska vilja det för att de står dig nära och tycker om dig, på riktigt. Du kommer må mycket bättre om säger ifrån! Tro mig, jag vet fast jag inte alltid klarar det heller. Du borde ringa upp dem och säga att du inte vill att de svischar förbi när de beter sig så där! /Annelie

Maria sa...

Hej
Tack snälla. Så klokt, så sant. Jag måste säga ifrån.