söndag 22 juni 2014

Två boktips


Två böcker jag nyligen läst. När det var som mest krisartat här hemma kunde jag bara tänka mig att läsa barnböcker. 

Valet föll på Jagger, Jagger av Frida Nilsson. Jag tycker att det är en modig barnbok. Om Bengt som blir retad av de tre "kompisarna" på gården. Mamma kan inte hålla tillbaka tårarna när hon märker hur ensam han är. Så dyker uteliggaren Jagger upp, en sliten hund som bor i en kontainer. Bengt och Jagger blir kompisar och bestämmer sig för att hämnas på de tre elaka vännerna på gården. Många idéer till hämndaktionerna kommer från Jagger. 

Sen Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Det tog nästan 200 sidor innan jag kom in i den. Men sen var jag fast. Läste 250 sidor igår, som uppslukad. Om Miriam eller Malika som nu som 85-åring börjar berätta för sitt barnbarn Camilla om vad hon varit med om . Det hon inte sagt under ett helt liv. Ingen ville tidigare höra och hon överlevde genom att inte försöka minnas. Om koncentrationsläger, om syskon och vänner som dog. Fasansfullt. 

Inga kommentarer: