tisdag 28 december 2010

Handla

Jag och Ernst har handlat på OBS eller Coop som det heter nu sedan en tid tillbaka, 10 år eller nått. Ernst var bara ljuvlig och hjälpsam som han är när han är på bra humör. Hjälpte till efter ett tag när han hade spanat på leksaker, tidningar och tejp till hans bandyklubba. Han hämtade tomater, gurka, chips och hjälpte till att lägga upp på bandet. Men allt det andra, det som också är livet, det gör mig ledsen just nu. Barn i kundvagnar som skriker och föräldrar som är trötta. Och jag känner igen mig så det är inte så att jag skulle göra det bättre själv. Men ändå vad är det för konstig tid vi lever i. Handla tokmycket på stora köpcentrum sent på kvällen med jätte trötta barn. Och sen kassakön som är lång och man hör vad folk säger, fast man kanske inte borde. Men hur är det, säger någon till nån som hon inte sett på länge. Jo bra, säger han. Och man förstår att han ska flytta ihop med någon, någon som har blivit svårt misshandlad av sin förra man. Och hon har barn. Och kvinnan säger att tur att hon har träffat någon som är snäll nu. Och jag tänker att det får han då verkligen se till att vara.

2 kommentarer:

Familjen Tapper-Kaller sa...

Hoppas att ni gillar "Julpussar och Stjärnsmällar"!
Nu ska vi våga oss på en sådan där amerikansk julfilm igen. Jag kanske får missfall av det hysteriska tempot, om den skulle vara som Polarexpressen.
God fortsättning på er!

Maria sa...

Hej Det har blivit jag och Signe som tittar. Tydligen omöjligt att samla alla i alla åldrar under det här jullovet. Vissa sover halva dagen. Vi tycker om och vilket bra skådespeleri. Hoppas julfilmen inte var alltför hysterisk.
God fortsättning.