måndag 18 februari 2013

Läggdags

Att läsa för småflickorna är nästan alltid mysigt. Det enda jobbiga, oftast, är att jag somnar och det är jobbigt, så jobbigt att kliva upp igen och sen är det kanske inte det bästa för att somna gott igen.

Idag läste vi en bok om en liten åsna och hans mamma. Finns många böcker i den serien, fast jag ska erkänna att just dom har jag inte läst. Och då har jag läst mååånga bilderböcker eftersom det också är mitt jobb, samtidigt som jag läst för barnen i 15 år nu. Den här boken var lite konstig. Åsnan blir retad för att han inte har någon pappa, men då säger mamman att det har han ju. Dom bestämmer sig för att resa och hälsa på honom. Alla säger till åsnan på vägen dit att pappor vill att barn ska vara hela och rena och väluppfostrade (på ett ungefär). Sen kommer dom till pappan, som visar sig vara clown på en cirkus. Han blir jätteglad och se sin pappa och pappan blir också lycklig att se sitt barn.

Jag har många synpunkter på boken, men det var inte det jag skulle skriva om utan hur barnen reagerade. Ester började snörvla och jag frågade om hon var ledsen. Hon var ledsen för att åsnan saknade sin pappa och hon skulle bli jätteledsen om hennes pappa skulle resa bort. Sen när vi låg i mörkret sa hon att hon måste känna mig med handen annars visste hon ju inte om jag var där. Och Majken hoppade till sin säng som står precis bredvid våran, men sen hoppade hon tillbaka för hon ville ligga bredvid mig istället. Så somnade dom fort.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh Maria. Det låter mysigt och nära i mörkret, trots att ni säkert är trötta efter sjukdomsperiod och vinter. Nog har vi också läst och pratat men jag har ofta känt mig som... en kapplöpningshäst på kvällen. Känner mig lite sorgsen för det ibland. Kram / E

Hanna sa...

Jag har läst Åsnan och Presenten och den var bra. Handlade om att det kan vara svårt att lämna bort paketet som man köpt till en kompis. När man helst vill ha paketet själv.

Maria sa...

Hej E
Den beskrivningen känner jag igen mig i, men nu är det lugnare med bara två stycken som hör saga. Ingen jäkt eller stress alla förutom att vi ofta börjar läsa så sent förstås.
Kram maria

Maria sa...

Hej Hanna
Jag tror också att dom andra är bättre. Jag ska låna fler för flickorna gillar den här. För mig blev det så konstigt med alla som sa hur en pappa vill att barnet ska vara och konstigt att han inte visste att han hade en pappa. Fast det är synpunkter från mitt vuxnaperapektiv som kanske inte barnet/barnen uppfattar. Hälsningar Maria