fredag 16 augusti 2013

På väg

Jag sitter på tåget mot Uppsala. Min pappa förlorade medvetandet i natt. Dom hade ett möte om honom tidigt i morse. Genom att amputera hans andra ben så kanske dom kan förlänga hans liv, men han har dom sista dagarna sagt att han inte vill det. Njurarna är förstörda och hans skulle behöva dialys fyra gånger i veckan, men då är hans hjärta så dåligt så att det kanske inte orkar. Och att mot hans vilja amputera benet kändes oetiskt sa läkaren som ringde till mig. Han var fin, den doktorn. Jag blev varm i hjärtat och tänkte en människa på rätt plats. Ringa till en dotter i Umeå och vara så fin, tydlig och empatisk. Och jag tror inte min pappa vill mer nu. Att han skulle vara utan ben och bunden till en dialysapparat. Nej han sa igår till mig att han har varit med länge nu. Han förstod nog att slutet hade kommit. Men oj så tungt det känns. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mina tankar är hos dig . Ta hand om dig kära Maria. Jag vet hur tungt det är nu. Tänk på att din pappa får det bra nu. Ni låter hans sista vilja bli hörsammad. Det är fint att göra det.
VARM kram från
Gunnel L

LMR sa...

Må du få kraft för det som blir, Maria!
Min varmaste kram ❤
Lena

Anonym sa...

Jag blir så ledsen över detta, vet så väl hur det känns för jag har varit där. Sen skriver du så fint om din pappa hur han var under fin uppväxt. Jag tänker på dig, en massa styrkekramar!