fredag 22 mars 2013

Dagens böcker

Dom här läste jag på dagens sagostund.

Otis tröstar handlar om en liten pojke som tröstar alla som är ledsna; farmor, mamma, pappa, Stina, farmor. Fin som bara den.

Orättvist har samma författare och handlar om Lillskrot och Storskrot. Lillskrot får göra så mycket som inte Storskrot får. Orättvist. Men Storskrot får göra en massa som inte Lillskrot får. Orättvist. Så fina bilder.

Lilla H står på tå. En spännande bok om en flicka som försöker ta sig upp på den höga hyllan där godisskålen står. Hon använder pall, stol, böcker, högklackade skor för att ta sig upp. En förälders mardröm.

Så Sanders sandaler. Om Sander som får nya sandaler med flames. Han har på dom t.o.m i sängen, men så är det snö ute när han vaknar. Han får inte ta sandalerna på sig. Men han tar med dom i en kartong och visar dom för alla på dagis. Sen leker dom vår på dagis hela dagen. Rolig och så får man vårpirr.







2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! När du beskriver barnböcker längtar jag tillbaka. Nu blir det kanske för barnbarn jag läser nästa gång? DET kändes konstigt att skriva. Nu ska vi snart på semester och jag har lagt fram några pocketböcker som jag ska läsa (bla din),längtar! Angående snabbmat: Färdiga kryddmixar, thai/indiskt, till kyckling/wok tycker vår familj är goda (jag läser inte vilka E-ämnen det förmodligen finns i dem). Köpepyttipanna kan ju vara så gott. Tänker då alltid på när Signe som 1-åring hittade en pyttbit på golvet och stoppade i näsan. H jobbade länge med att få ut den men det slutade med ett besök på akuten!

Och numer piggar vi ibland t.o.m upp någon vardagsmorgon med underbart överraskande croissants på tub. Stoppar Nutella i dem. Om man bor i en liten norrländsk by utan franskt bageri så...

Men jag är för präktig för köpta plättar. Fixa ideer alltså, ingen logik. KRAM/ E

Maria sa...

Hej
Jag det är något alldeles särskilt med barnböcker, man vill aldrig lämna dom.
Hoppas ni får en härlig semester med många lästa böcker när ni kommer hem.

Jag kan inte heller köpa färdiga pannkakor, men jag har provat en gång när vi inte hade möjlighet att laga mat och dom var så dåliga så ingen ville ha. Så fortsätt att inte köpa det.

Å croissanter, så gott.
Kram Maria