onsdag 20 mars 2013

Präktig

Tycker att jag låter präktig och kanske inte helt sanningsenlig när jag skriver om min mat. Men det är träning att våga låta präktig och att stå för det. Det är nog inte min starka sida. Men iallafall så vill jag ändå säga att vi verkligen äter sånt där lättfixat också. Blodpudding äter vi ganska ofta, färdiggjorda hamburgare är en sån där förekommande snabbrätt hos oss, falukorv på olika sätt, tacos med färdiggjorda kryddor och såser och allt ni vet och våffelmix. Och fler rätter som jag inte kommer på just nu. Jag köper däremot inte Risgrynsgröt på tub för det tycker jag är läskigt sött. Jag skulle aldrig kunna köpa en färdig påse med potatisgratäng för jag tycker det ser äckligt ut. Men det kan ju vara hur gott som helst. Jag köper sällan färdiggjorda köttbullar och gör jag det så måste det vara frysta för dom där kända ni vet som börjar på mamma luktar så himla illa.

Vi hade bara våffelmix när jag var barn. Jag trodde det var så man gjorde våfflor. Mina kompisar tyckte att det var konstigt när jag berättade. Undrar hur det skulle vara idag? Vad är vanligast hemmagjorda eller köpta? Vi hade sällan köpebröd hemma för pappa bakade frallor varje lördag eller varannan, minns inte riktigt. Var det köpebröd så var det finsk potatislimpa eftersom jag är uppvuxen vid finska gränsen eller ett fullkornsbröd som jag inte tror finns längre. Fatta vad otroligt gott jag tyckte det var om jag någongång fick sirapslimpa, som när man gjorde utflykter med skolan.

Nu har jag helt snöat in på det här med mat. Nästa ämne som jag kan avhandla är ju städning. Där kommer jag inte låta det minsta präktig. Jag kunde inte städa eller laga mat när jag flyttade hemifrån. När pappa ville att jag skulle dammsuga så sa jag att han bara frågade mig för att jag var tjej, han kunde väl fråga min brorsa istället. Det blev väl så att han gjorde det själv. Jag var en rätt jobbig tonåring. Stackars mina föräldrar. Tyvärr har jag inte mycket att säga om det här med städning, men alla tips för ett mer organiserat hem mottages och kanske ett renare också.

Vad köper ni för snabbmat och vad köper ni inte?

2 kommentarer:

LMR sa...

Jag är lite som du Maria, att jag inte vill ha färdiglagad mat från affären. Jag får så konstigt med magsmältningen och halsbränna om jag äter färdigmat, eller det är längesedan jag åt färdiglagad mat, men för typ tjugo år sedan så var det så i alla fall. Tror att det hade med kryddor och glutamat att göra.

Men när barnen har sommarlov eller långledigt och vi vuxna jobbar så köper vi färdiglagade köttbullar, och jag håller med om att de luktar illa. Rent av som ett längre toabesök ;-). Vi köper dem för att barnen (killarna) ska kunna laga sin egen lunch. Även Billys pizzor funkar i det avseendet. Nudlar kan i perioder vara hårdvaluta och det kan jag tänka mig ibland.

Annars lagar vi nog det mesta från grunden. För några år sedan hittade jag en bra blandning kryddor till tacosen i Buffétidningen man får från ICA. Den blandar vi i stor mängd i en egen burk och använder när vi ska göra tacos. Eftersom vi äter tacos varje fredag så går det åt en hel del :-)

Maria sa...

Jag vill gärna ha recept på den kryddblandningen.