torsdag 17 oktober 2013

Lite fram och tillbaka

Först mina lediga två dagar och sen blev Majken sjuk igår. Diffust sjuk. Vi delade på dagen så jag jobbade på förmiddagen. En kvinna på jobbet som gått i pension undrade hur det var med barnen och jag berättade om Majken och att hon var hemma och var sjuk. Jag berättade om att det luktade från munnen så där som det gör när dom är sjuka barn. Ja ammoniak, sa hon, så har alltid min barn och barnbarn luktat när dom varit sjuka fortsatte hon. Ja ammoniak, precis sa jag. Det är ju så barn luktar när dom är sjuka. Jag älskar äldre, kloka kvinnor och charmiga kvinnor. Skulle vilja ha en sån som granne. Eller som mamma. 

Förlåt mamma jag älskar dig, men det är tyvärr inte till min mamma man kommer med frågor om barna. Min mamma har andra kvaliteter och det ska jag inte glömma bort. Hon är varm, men hon har inte riktigt det där barnperspektivet i sig. Ibland känner jag mig likadan. Att jag får jobba så väldigt för att vara en okej mamma. Som att det inte faller sig naturligt för mig. Ja det här var en parentes. Kan inte skriva sånt här utan att få ett väldans dåligt samvete. Jag älskar min mamma, men många gånger har vi hamnat mil ifrån varandra. Det gäller för mig att förstå och acceptera, vilket jag blivit bättre på och då blir också vårat förhållande bättre. Snart ska jag hälsa på henne och det längtar jag efter. 

Inga kommentarer: