måndag 13 juni 2011

Ensam hemma

Borde ta ner henne nu fast hon är ju så fin


Är hemma ensam med min son som precis gick upp. Har på P1 jätte högt, har plockat upp alla mina kläder från golvet (när ska jag sluta lägga alla kläder på golvet, alternativt slita ut hela garderoben för att jag inte hittar det jag söker?), har sopat köksgolvet, har druckit flera koppar kaffe. Ensam hemma är konstigt att vara, men lite skönt för att det snart är sommarlov och vi kommer att vara tillsammans så mycket. Hela, hela tiden nästan, hoppas jag.


På måndag åker jag och barnen tåg till Stockholm. Jag kan nästan inte förstå det för det är så tokigt att åka tåg själv med så många barn.


Idag när jag lyssnade jätte högt på P1 så hörde jag om vårdnadsbidraget på radio, någon som ville ta bort det. Här har vi aldrig haft det, så det gör inte precis någon skillnad. Men i alla fall så är det en kvinnofälla, det också. Ingenting är någonsin en barnfälla. Inte ens tokstora grupper på dagis, flera ettåringar som kanske inte ens börjat gå i stora grupper. Jo det är väl inte så värst bra, men ändå inte så farligt så vi protesterar högljutt. Det skulle vara svårt för kvinnor att få jobb om dom varit hemma länge, utbildningen dom skaffat sig skulle bli värdelös. Män kan ju också ta ut vårdnadsbidrag och kanske borde man kunna få arbetsgivare att förstå värdet även med kvinnor som varit hemma med barn. Och inte vet jag ens om vårdnadsbidraget är någon superlösning, pengarna räcker väl knappast fast om man har tvillingar så får man visst dubbelt. Det skulle bli mer än det jag tog ut i föräldrapenning varje månad. Bara som en parentes. Jag vet inte vad som är rätt, men jag tycker på något vis at tman borde se det mer ur ett barnsperspektiv än ur en vuxens, idag 2011.


Och snart ska jag till doktorn. läskigt.

Inga kommentarer: