söndag 17 juli 2011

Mindfulness

Jag läste i DN om mindfulness, som en kvinna som kände sig stressad nu använde sig av för att bland annat bli mer närvarande med sina barn. Det låter intressant, något jag kanske ska pröva.
Två nätter nu har jag haft svårt att sova och det kan ju hända, men i natt var det extra konstigt för då vaknade jag halv tre och trodde det var morgon. Och det jobbiga är att jag har någon slags ångesttankar. Om allt möjligt. Fel jag har gjort. Om otillräcklighet. Och om jag har tagit rätt beslut. Om att det nog inte blir fler barn. Om att jag snart är 40 år. Om att saker inte blir gjorda. Jag hoppas att det här är tillfälligt. Jag har sovit till halv tio igår morse så det kan ju ha att göra med att jag helt enkelt vänt på dygnet. Jag glömmer lätt bort det där med rutiner som jag så mycket behöver.

Men igår hade vi en dag när ingenting var planerat. Vi bara var fast vi hade väldigt många saker som skulle göras. Vi ska snart åka till norrbotten så vi behöver packa och vi skulle få besök av släktingar idag så någon slags mat skulle lagas och jag hade ingen energi. Ingen alls. Vårat sovrum har länge varit som ett förråd med kläder och grejer överallt och jag började plocka där när min man dammsög. Samtidigt, när jag plockade, så tänkte jag att jag blir ändå inte klar och det blir ändå inte fint. Negativa tankar när man gör något ger en inte precis mer energi, snarare suger ut den lilla man hade.

Vad skulle jag komma fram till. Mindfulness kanske något för mig. Så jag är här och nu och inte känner om några år igen att var tog åren vägen

Inga kommentarer: