tisdag 12 juli 2011

Sommarlovs tisdag

I natt sov jag bättre med hjälp av Elisabeths råd. Tack. Ha persiennerna nere på solsidan och vädra på den andra och så sov vi med balkongdörren öppen. Jag har inte vågat det tidigare för jag har varit rädd att Majken eller Ester plötsligt ska kliva upp och gå ut, men i natt ställde vi för en stege så då kunde till och med jag låta bli att oroa mig. Jag blev en bättre mamma direkt. Jag behöver sova och äta regelbundet. Jag är en sån person och accepterar det nog mer och mer med åren.

Ella är på ridläger den här veckan och Bengt jobbar och resten är hemma. Idag åkte vi till mitt jobb, fast bara som besökare, så skönt att vara besökare på bibliotek. Sitta och läsa i soffan för barnen och nästan kunna låtsas att jag inte vet var böckerna som Majken och Ester hämtar ska ställas tillbaka, fast bara nästan. Signe lånade en bokbunt som var enorm. Hon läser så mycket, den här gången bara hästböcker. Ernst lånade böcker om andra världskriget, tjocka och detaljerade och när han kom hem blev storebror glad för han vill också läsa om det. Alltså jag och faktaböcker, förutom kokböcker har vi aldrig riktigt gått ihop, men jag tycker att det är fascinerande när barnen läser fakta.

Nu när jag la Majken och Ester tänkte jag på att det känns okej att Ella är på ridläger, förra året kändes det hemskt. Jag hade svårt att sova, kanske för att jag inte visste om dom hade brandvarnare och i år vet jag att det finns. Fast jag tror inte att det är bara därför utan jag tror att jag är redo, precis som jag känner mig redo när Joen åker iväg på fotbollscuper och liknande. Så då tänkte jag att jag kanske mer ska lyssna på den där inre rösten innan jag säger ja. Den har kanske något viktigt att säga.

Annars så har vi någon liten förkylning i familjen fast jag joggade ändå igår. Men någonting är det, jag tycker att allt smakar lite konstigt och Signe hostar och Majken och Ernst är hes och Bengt vände i dörren när han skulle springa ikväll. Fast ändå, tänk att vi är lediga.

Inga kommentarer: