onsdag 16 maj 2012

Om den här debatten lite kort

Det här kan man läsa (alltså länken här nedanför) apropå debatten om barn bör gå på dagis före två års ålder. Det här med vad som är bäst för barnen som inte så ofta känns som det viktigaste. Jag önskar att vi hade haft våra barn hemma längre. Jag önskar att vi tillsammans hade kämpat för det. Vi förstod inte riktigt vad som var viktigast även om vi alltid jobbat deltid och försökt hämta tidigt. Men när vi hade 4 barn på 4.5 år så borde vi gjort ganska mycket annorlunda. Jag önskar att min mamma, utan att för den skull skuldbelägga henne, eller någon annan person sagt att nu tar ni det riktigt lugnt, jobbar så lite ni kan, bor så billigt ni kan och är tillsammans. Jobba mycket, lagom mycket,  hinner ni göra sen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article14823216.ab

2 kommentarer:

fembarnsmamman sa...

Tror att det är många som borde fattat sådana beslut. Att prioritera familjen, ta hand om de egna barnen och skapa lugn är oerhört viktigt. Inte minst för en själv. Det är ett stort jobb, heltidsarbete att ta hand om barn. Vi behöver förstå det i det här samhället, förstå det uppvärdera det och prioritera därefter. Vi är glada för att debatten om att det finns ett alternativ till dagis nu blivit synliggjord. Tror att många inte ens vet att alternativ finns.

Det är förstås aldrig för sent att prioritera om livet när stressen blir för stor.
Hoppas nu att ni får en fin helg tillsammans allihop!

Maria sa...

Tack. Även om jag aldrig jobbat mer än 75% så har jag jobbat för mycket, inte orkat. Nu jobbar jag drygt 50% och tycker det är lite för mycket. Kanske för att det här andra är ett heltidsjobb. Ja det gäller att prioritera rätt. Trevlig, mysig helg!