onsdag 4 juli 2012

Ja nu var det dags

Vår stora pojke har åkt hem före oss. En dag ska han bo hemma själv och han tycker att det ska bli så skönt. Min man säger bara att det känns bra, ett naturligt steg i utvecklingen. Ja det år det väl, men också vemodigt. Själv får jag lust att stanna kvar nu när solen kom för med Majken och Ester är det enkelt här, springa ut och springa in. Min mobil har laddat ur och jag tycker att det är skönt. Ska man verkligen ha mobil? Alltid bli nådd och det värsta är när det har ringt någon som man inte vet vem det är. Ska man ringa upp då? Måste man? För mig som är en komplicerad människa blir sånt där jobbigt och nästan kravfyllt. Sen kan jag ju lita på att min man alltid, nästa i alla fall, har med sin. Just nu laddar jag inte min, så får vi se sen. Otis är underbar och samtidigt oroar jag mig. Han måste ju bli en snäll familjehund. Han bits en del och särskilt när han blir trött. Hur gör man då? Vad säger ni hundmänniskor, alla böcker och människor på nätet har ju olika teorier. Sen är det som med barn man får höra hur man ska göra. När jag var ute och sprang häromdagen så träffade jag en hund som är samma ras. Jag var tvungen att säga att vi har minsann en sån liten i stugan. Så började vi prata om att han bits en del och då sa den andra kvinnan att man ska slå honom på nosen för då först förstår han. Och det hade hon lärt sig av någon hundexpert när hennes hund var liten. Men slå känns inte rätt. Tur att jag var 40 år när jag fick höra det och inte 15.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju ingen hundexpert, men biter inte alla hundvalpar? De har väl ett stort behov av att få tugga och bita, speciellt Otis som ju är jätteliten ännu. Jag skulle inte slå honom på nosen, hellre se till att han har saker att tugga och bita på. Men, som sagt, jag är ingen expert...Kanske en snäll liiten smäll på nosen om han biter på något icke tillåtet???
Michaela

Anonym sa...

jag tror på att sticka till honom tillåtna saker att bitas på , och kanske hellre dra undan handen, säga "NEJ" bestämt och "straffa" honom med uteblivet kel och lek. Fortsätt bara klappa och leka oom han låter bli att bita.KOnsekvens och tydlighet i vad ni vill säga är det viktigaste. Det är därmed ALDRIG okej att bita, för då blir det ju förvirrat om han tillåts "bara busa". Förstår du hur jag menar?/ Pia

Anonym sa...

Inse vilken liten valp detta är. Tänk på en liten baby som nyps, det gör den också allra helst när den är trött. Det är ett stadie som går över och du får absolut aldrig slå hunden. Det kommer att undergräva hans förtroende för sina flockledare.
Det kliar som bara den i valpens mun, därför vill han bita och gnaga. Köp en valptuggleksak till honom, busa som bara den med den och visa på så sätt att den är värdefull och låt honom sedan få den. Det är också en social grej. Det går över med åldern. Ta bort era händer om han vill bita. Han gör bara som valpar gör.

Maria sa...

Tack snälla för era ord. Vi fortsätter att ge honom leksakerna när han vill bitas. Vi har några leksaker som han gillar. Och så inte leka med honom just då. Jag förstår att alla valpar måste bitas för att det kliar, men så blir man så fundersam när man läser om det och om olika metoder.

Maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.