lördag 10 november 2012

Omskolning

Den sista veckan har jag lekt med tanken att utbilda mig till något annat. Jag tycker om mitt yrke, har alltid gjort det, men vissa bitar är jag mindre förtjust i. Jag kan inte riktigt sätta ord på vilka bitar det är. Ibland tänker jag att jag är väldigt intresserad av andra människor och mitt yrke innebär ju en massa kontakt med andra, men en rätt ytlig kontakt. Och så vill jag alltid när jag jobbar tänka att allt är möjligt, till exempel gentemot skolan. När lärare frågar kan vi göra det eller det så svara jag alltid ja och tänker att visst går det. På min nya arbetsplats är inte allt möjligt p.g.a olika begränsningar i tid och utrymme och jag känner hur jag blir lite frustrerad. Och så blir jag otroligt less när diskussioner förs om vissa detaljer i jobbet  och att dom där detaljerna blir stora, men för mig förblir dom små. Nu är inte det här ett problem i min arbetsgrupp, men det förekommer ändå runt omkring och så står  jag utanför och tittar på. Och jag funderar på om jag är på rätt ställe när jag blir mer frustrerad än engagerad. Och så är det ju det där att jag egentligen vill vara delaktig.

Men min kärlek till bibliotek går ju aldrig över, så egentligen kanske jag inte kan hamna mer rätt. Och när jag tänker på andra yrken så hamnar jag bara i tankar som leder till yrken där jag absolut inte skulle tjäna en krona mer och då kan man ju undra om det är vettigt?

Inga kommentarer: