lördag 17 januari 2009

Deltid

Det jag verkligen tror på är att småbarnsföräldrar, både kvinnan och mannen, om förhållandet består av två sådana ska jobba 75% var. Det tror jag på, men så lever inte vi just nu. Lite fånge i vår ekonomi och i ett förhållande där den ena, jag, tjänar ungefär jätte mycket mindre än den andra. Ändå jobbade vi deltid båda två under flera år fram till i höstas då min man gick upp på heltid och tar ut komptid för att hämta barn några gånger i veckan för han går ju jour också, till exempel hela dagen idag och skrapar ihop det. Så nu jobbar han mer och går mer jour för det stället han är på kräver det och jag är gravid och trött. Så blev det för oss och vi lever väl inte i något överflöd ändå fast har det förstås inte fattigt heller. Det vore hemskt att säga när vi har hus, en bra bil, barn som kan ägna sig åt fritidsaktiviteter och vi äter god mat. Det vi inte gör, inte så ofta i alla fall är att resa, renovera hus , gå ut och äta. Vad vill jag säga, jo kanske att jag egentligen vill att vi ska jobba deltid båda två, ha fler lediga stunder tillsammans hela familjen för det behöver vi och ännu mer snart. Och det går att jobba mindre, det vet jag, men jag tror att vi kanske skulle behöva bli lite bättre på att planera och vara konsekventa. En lovsång till deltiden är detta efter en lång dag och en ännu längre vecka.

3 kommentarer:

malve sa...

Hoppas att du har en skön fredagkväll! Du har en award att hämta hos mej :)

Anonym sa...

amen! åh vad skönt med mer tid för familjen. ut och äta behöver man inte, tiden tillsammans kommer dock aldrig åter.

hejja hejaj!!

Maria sa...

Hej Malve
Tack snälla du.