söndag 25 januari 2009

Vår helg

Lördag: Jag uppe först och kokar gröt, äter mackor och blir jätte trött och måste vila. Ligger på soffan till 11 och hinner med både morgonbolibompa och skidor. Sedan besök på stadshuset, ett kanske lite märkligt intresse som min man har. Jag och barnen grymtade, men för en gång skull var han bestämd, dit skulle vi bara. Det var öppet hus och barnen fick ballonger som jag fick bära och dom gick sönder och det tycker jag är läskigt. Men till och med Bokbussen var där och den gillade barnen och min man så mycket att vi alla längtade ut på landet för att få låna där. Min man gick och tittade på kartor, sopsortering, släktforskning och sa att han hade kunnat vara där i flera timmar till. Jag satte mig i en trapp för att vila mig, men då kom några äldre och sa att det var en dålig plats och efter det hittade jag ingen annan. I bilen efteråt var min man nöjd och barnen sa att det var roligare än dom hade trott.

Sedan storhandling på ICA Maxi, vi som brukar handla på OBS tyckte att det var gigantiskt så det tog flera timmar. Äntligen vid kassan vid tretiden totalt utmattade, men med semlor och bullar som vi åt när vi kom hem. Jag lovar en massa konstigt slank ner i vagnen som inte skulle vara där. Konsumtion. Hemmakväll med son som skulle sova borta på sovaöver kalas. Och vi såg en film om Carola, min barndomsidol, och den väckte en massa minnen. Blir fortfarande nästan rörd när hon sjunger Främling i den gula dräkten, känns lite som igår faktiskt.

Men så klockan ett i natt ringde dom från sonens kalas och gick hem med honom fast vi sa att vi så klart skulle hämta honom, men dom var så snälla för han hade fått krupp (första gången). En sak oroar mig på natten och det är att jag inte hör telefonen så hur är det då med branvarnare till exempel. Men min man verkar fortfarande vakna av telefonen.

Väl hemma hade han blivit bättre och fått en tablett när han kom hem och han somnade bredvid mig bums och jag kände mig så där skönt nöjd över att ha familjen samlad. Egoistiskt, jag vet, men jag försvarar mig med att han gör en massa roliga saker med sina kompisar nästan alltid och snart flyttar han hemifrån för han är ju redan 11 år.

Och nu är nästan hela familjen uppe och jag har ätit min gröt och mina mackor och nu är jag jätte trött. Igen. Och nu är det morgonbolibompa och sedan skidor. Historien upprepar sig.

Del 2
Det blev en bra söndag, trots att jag inte gått ut på hela dagen, men barnen har lekt ute och det har räckt för mig idag. Vi har bakat bullar, gigantiska, jag och nioåringen och vi blev helt enkelt helnöjda. Min son blev sjuk men verkar piggna till lite nu på kvällen. Min man har sprungit som han hela tiden pratar om, men som jag inte alls för tillfället uppmuntrar, men när han gör det så är han nöjd och jag. Jag vill att han ska motionera, men nu när jag är i detta tillstånd vill jag allra helst att han ska vara hemma. Men det blev en bra dag, så där vanlig. Och dottern, den yngsta har åkt längdskidor och det är kul. Hon ger sig inte. Bara åker. Så blev det idag.

2 kommentarer:

Maria sa...

Roligt att läs aom er helg så här sammanfattad i lit racerfart. Känns som om jag är närmare er då.
Känner också igen endel. K sov över på sovaöverparty i fredags och för första gången blev det en hel natt, kul! Sist fick jag hämta klockan 1.
Kram!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Det var ett tag sen jag hälsade på i din blogg men nu är jag tillbaka. (klantade till mig med min blogglista och jag har inte hittat igen alla än)
Hoppas att ni mår bra allihopa. Läste iof att en av barnen hade krupp så det blir väl nån förkylning sen???
Nu är det ju inte så hemskt länge kvar. Spännande. Var rädd om dig och må så gott. Kram