tisdag 15 september 2009

Om dom senaste dagarna

Har velat skriva i flera dagar men det har inte funnits tid. Minns inte riktigt vad vi gjort, jo på lördagen vandrade vi till stan och köpte kläder till barnen. På fredag var jag på jobbet och hälsade på och blev så omhuldad och bäbisarna med. Dom fick sitta i famnar i flera timmar och gosa sig.

På söndag var dom två nästyngsta på badhuskalas och efter det åkte vi på skogstur med korvgrillning. Det blev en tur som hade något av Norén över sig. Korven = lunchen var klar vid tretiden och då var alla otäckt hungriga och ledsna. Jag med. Min man hade lånat en bok över utflyktsmål i Umeå ett av ställena i boken åkte vi till, där fanns ingen grillplats. Jag tror att boken får gallras nu så inga fler 6-barnsfamiljer gör om samma misstag.

Och nu sover mina flickor i vagnen och då tänkte jag att nu så skriver jag, men då är det ju det där med att jag tycker att det är jobbigt att ha dom i vagnen sovandes utan uppsikt. Tänk om någon tar dom? Jag blir rädd och springer och kollar hela tiden. Och jag minns när mina äldre tvillingar var bäbisar och jag var på Lindex och hade plötsligt tappat bort vagnen. Någon har tagit dom, var min första tanke. Hur kunde jag vara så ytlig som shoppar istället för att ta hand om mina barn var kanske min andra tanke. Jag hittade dom på det stället där jag tydligen lämnat dom. Nu har jag kollat igen och dom sover så fint. Och det är en så fin höstdag alldeles klar, sval och solig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en riktig korvrysare...På tal om kläder (skriver man verkligen "på tal om" när något skrivit nåt?) så upptäckte jag att jag inte har ett enda par långbyxor som jag kan ha. Bara såna som slutar på smalbenen och det kan man ju inte ha när det blir höst. Jo, men långstrumpor under men inte annars. Måste nog shoppa lite nån dag, men ENSAM. För jag kan ju bara inbilla mig att Skruttan kommer sova i vagnen...

Anonym sa...

Min stora skräck är också att någon tar barnen. Drömmer mardrömmar om hur det händer på natten och trippelkollar alla lås på natten. Även till dörrar som inte har låsts upp på hela natten. Om E sover i vagnen ute har jag babyvakten på, tänker att då hör jag även om någon kommer. Ja, det är en otäck rädsla vi har.
/Johanna

Maria sa...

Hej Soffy
Vad är det med byxor. Jag som gillar kläder köper aldrig byxor för det är svårt. Och det är som att jag inte har någon kroppsuppfattning så de som jag eventuellt bär till provhytten passar aldrig. Och nu med bäbisarna har jag inte varit in i en provhytt så då blir det förstås inte heller några byxor. Men lycka till med byxköpet!

Hej Johanna
Det är inte roligt men i alla fall lite skönt att någon bär på samma skräck även om den är jobbig att bära på, men man känner sig lite mindre ensam. Sedan kommer den där tiden när man måste släppa taget om barnen. Usch vad otäckt jag tyckte det var dom första åren när barnen lekte någonstans där jag inte såg dom. Maria