onsdag 9 september 2009

Om en dag och andra dagar

Två sovgrisar runt mig och i övrigt ett tomt hus. Idag tänkte jag hinna med en sån där långpromenad som jag tror att jag ska hinna varje dag men inte hinner. Det är lite annorlunda att vara hemma nu än när alla barnen var små och inte hade några aktiviteter. Jag säger inte att det är sämre eller bättre bara annorlunda.

På måndagar hämtar jag sjuåringarna klockan ett för då promenerar vi till fiolen som börjar två. På tisdagar rider dottern klockan fem så då äter vi lite tidigare plus att hon spelar cello på skolan och vi märkte igår, som var första gången för terminen, att hon inte kunde cykla med cellon så jag promenerade dit med den. På onsdagar så spelar yngste sonen fotboll klockan 6 och yngsta dottern slutar miniorerna halvfem och någonstans däremellan ska det lagas mat och ätas. På torsdagar vet vi inte riktigt vad det är för aktiviteter men säkert någonting. På fredagar är det bara den äldste som tränar för han tränar varje dag just nu när fotbollssäsongen och innebandysäsongen överlappar varandra. Men han sköter allt själv kring sina träningar så länge han får cykla, alltså innan snön kommer. Han behöver skjutsas till matcher på helgerna istället.

Och idag har dottern "lärakännasamtal" halvfem för hon har ju bytt skola i fyran och har fått en ny fröken. Och så tänkte vi titta på ett hus eftersom vi behöver större och det är två större till salu där vi bor just nu. Ett är tokdyrt och det andra mindre dyrt men det ligger en bit ifrån och jag vet inte, men kanske skolvägen blir för dålig, alltså för mycket vägar som ska passeras. Men vi tittar och drömmer oss bort lite. Och sedan är det mannens kör och sonens träning. Så är en ganska vanlig dag i mitt föräldralediga liv. Då blir det där ledig lite absurt. Men ändå är jag piggare nu än när jag jobbar. Så ordet ledig passar väl lite ändå. Kanske.

En fröken på skolan sa att det är egentligen bara med första barnet som man är så där riktigt ledig. Men, konstaterade vi båda, då förstår man det inte. Med första promenerade jag så mycket så jag tror att jag kunde exakt varje hus i villaområdet som låg bredvid vårat studentboende. Och jag som älskar hus hade hur mycket som helst att titta på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så kul att titta på hus. Jag kikar alltid på annonserna och drömmer mig bort lite...Jag tror det är bra att kolla även på de som ni är tveksamma till, då får ni en uppfattning om vad ni vill ha och inte ha. Och du, vill bara säga att jag tycker så mkt om din blogg, jag brukar fastna för vissa bloggar och kastar mig på varje nytt inlägg så nu är det din "tur" Ha en fin dag!