tisdag 29 september 2009

Men

så ville jag skriva om serien Kysst av spriten som började igår. Den var så bra och oändligt sorglig men ändå hoppfull. En helt ärlig kvinna, känns det som, berättar om hur det var och är och hennes fantastiska dotter berättar om hur det var för henne med en mamma som drack och drack ännu mer tills hon lämnade hemmet och vägrade komma tillbaka om inte mamma slutade.

Jag har mina erfarenheter kan man säga. Inte fruktansvärda eller outhärdliga men ändå lite dålig erfarenhet av alkohol under min uppväxt. Inga sådana erfarenheter som flickan i filmen men ändå dålig erfarenhet av alkohol. Därför så känner jag så starkt att barn och alkohol väldigt lite bör förekomma tillsammans. Jag har med åren fått en sträng syn på alkohol, vilket kanske inte alltid heller är bra. Och att gå bort på middag och dricka ett glas vin tycker jag är helt okej. Det är inte det jag tycker är jobbigt. Det tycker jag kan vara mysigt. Men föräldrar som blir berusade kan jag inte acceptera. Inte inför barnen. Skulle vilja att det fanns förbud mot det.

Det är så obehagligt. För ett barn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig. Jag blir alltid illa till mods när jag ser föräldrar som är berusade framför sina barn.