söndag 16 november 2008

Bilar

Min man har varnat mig, det finns en risk att han kan börja söka bilar på nätet igen. Vi har gått igenom det här förr, vuxit ur bilar eller haft trasiga bilar. Nu har vi en nästan ny bil som startar varje dag om vi vill. Bilar gör mig rent aggressiv och jag vill aldrig prata om dem.

Det finns en risk att han kommer att fråga mig saker om bilar igen, har han sagt. Det börjar krypa i mig då och jag vill bara därifrån. Och förresten är det alldeles för tidigt, jag vill inte ta någonting i förskott. Men går allt bra då växer vi ur en till bil. Sist vi växte ur en bil var ur mina föräldrars och barndoms beiga volvo som jag och min man fått. Den var så fin och när vi skulle sälja den så sa alla hur ful den var eller dålig. Jag tog rent illa vid mig, där i baksätet hade jag ju suttit halva min barndom och drömt mig bort. I Haparandas enda beiga volvo.

Förresten åker den fortfarande omkring här i stan, precis som ny fast bara lite rostig och jag blir lika nöjd varje gång. Jag visste väl det att det inte var något fel på den bilen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Efter att ha läst ditt senaste blogg.. inlägg (vilket heter det?) slår en tanke hos mig, du borde
börja skriva böcker!!!Jag är helt allvarlig nu. Du har ordet, du har känslan, du kan förmedla, beröra och har mycket att säga...Vi skulle älska dina böcker lika mycket som vi älskar din blogg. Vad sägs om en bok om en mamma, pappa och barn med Pippi Långstrumps levnadsstil.. skulle älskas av både barn och vuxna. Och behöver du en illustratör så ställer jag upp??!! Har faktiskt, i våras, gjort teckningar till en barnbok som finns som e-bok. (internet) Tvekar du så tänk på Anna Wahlgren som hade fem barn och skrev böcker på löpande band, så barn är inget hinder. Har inte tanken funnits hos dig? Vore kul och veta.
Ha det gott och bra och klappa magen gott och ömt.

Anonym sa...

Åh jag glömde mitt namn i förra kommentaren. Du kanske har räknat ut det, javisst det är hon som skriver långt, Gunnel Gu...så klart.

Maria sa...

hej
Nu blir jag så där jätte glad, blyg och stolt. Åh vad roligt att du tycker om att läsa det jag skriver och att du tror att kanske andra också vill det. Jag hoppas att jag ska skriva mer i mina dar. Men en bok verkar vara nästan omöjligt, men du har sått ett litet frö i mig. Vad roligt att du illustrerar! Jag måste se om jag hittar bilderna på nätet.
Kramar Maria

Anonym sa...

Du får gärna bli glad, blyg och stolt (men kanske mest GLAD och STOLT) Känns bra att jag sått ett frö idag..låt den börja gro.
Boken om katten Tusse, kan du se och även beställa på www.ebookstories.net Skriven av en god vän och stuggranne till oss, Lennart Nilsson. Dessutom har har han en egen hemsida där man bl.a kan lyssna på hans musik. Han skriver musik också..Flera tips. gå in även in på www.opusliberum.com Tips om hur du kan publicera din (blivande) bok! www.lennyrocker.com.
Jag vill också tillägga en bra sak ang. din äldste sons känsloliv (fel ordval?) Det finns ett ordspråk som lyder: "Den stora faran är inte människors ondska utan de goda människors tystnad" Var säker på att din son, som vuxen, INTE, kommer att hamna i kategorin "de goda människors tystnad" Han kommer att bli GOD men INTE TYST.
Varm kram från Gunnel eller (Gu) som jag också brukar kalla mig.

Anonym sa...

Hm, jag är nog min mors dotter för nu har jag läst ikapp mig på dina inlägg och tänkte dels ta mig tid att GRATULERA till det fantastiska maginnehållet. Men så läste jag dina inlägg och blev dessutom bara så varm, glad och välmående. Några få meningar kan få mig att ha bomull i magen ett tag. Jag tänkte just att vad skönt att du har en blogg och att jag hittat den. Så egentligen hade jag bara tänkt gratulera men sen så kom jag på att jag blev så välmående och nostalgisk (beige Volvon minns jag också och har ju åkt i) och lite glad över din Volvotriumf. Så det blir inte bara grattis utan också ett tack för dina ord- inlägg.
Kram/Johanna

Anonym sa...

Man skall alltid kolla inlägg innan man skickar iväg det, jag gjorde inte det och Lennarts e-bok adress hamnade på fel rad i förra inlägget. Rättelse: Tusse boken av Lennart Nilsson finns på wwww.ebookstories.net
Gunnel

Anonym sa...

Idag har jag hjärnsläpp. FEL igen Det var ju för sjuttsingen Lennarts HEMSIDA jag hade skrivit på fel rad: Alltså Lennarts hemsida är www.lennyrocker.com Ursäkta mig Maria...så här slarvig får man inte vara och ta en massa plats. Fy fy fy
Gunnel

Anonym sa...

Det är ju det jag sagt Maria!!! Du borde skriva!!
Där ser du att vi är fler som tycker det.
Du slår huvet på spiken med endast få ord. Jag gillar det du skriver, man skrattar och gråter igenkännande. Träffsäkert, humoristiskt, nära och rörande.
Tro på dig själv för vi gör det!

Kram
från din jobbarkompis Susanne

Sömsmånen sa...

Hej Maria!
Jag har nog inte hittat hit tidigare, men ser att du har varit hos mig. Först - grattis till din stora familj! Det är klart att det tar ett tag innan du landar, se bara till att landa på någon som kan ta emot dig. Maken förslagsvis. Jag håller med anonym; du skriver jättebra, kul att läsa igenom din blogg - jag kommer tillbaka! Må så gott. Och vet att jag är grön av avund när det gäller snön...