onsdag 12 november 2008

Mamma

Nu har min man ringt och berättat för min mamma om hur det ligger till här på gravidfronten. Jag har inte vågat säga till henne, bara skjutit upp. Jag är så rädd för hennes reaktion. Det låter inte klokt, men det är helt sant. Det är väl ett litet barn inom mig som bara vill: Tyck om mig för vad jag än ställer till med och för vad jag än har för konstiga annorlunda drömmar.

Hon fick så klart en chock och började gråta och min man hade sagt att nu får du smälta det här. Då sa hon att hon nog inte kunde det. Vad betyder det egentligen? Nu har jag en sådan ångest. Det är ju fortfarande jag hur udda min livssituation än må vara.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Maria!

Ibland längtar man efter stöd och tröst. om din mamma inte kan glädjas är det hennes förlust.
Det kommer att gå bra och lösningar hittar ni eftersom att svårigheter dyker upp. Dubbel glädje får ni på köpet.

// Ulrika

Anonym sa...

Tack för ditt svar Maria. Jag är glad om jag, med mina ord, kan bidra till att du kanske kan se saker och ting från ett annat perspektiv. När du frågar dig själv "vad betyder det?" (ang din mamma) förstår jag din fråga. Men för mig framstår du att vara mycket starkare än din mamma. Så kanske svaret är på din fråga, hur konstigt det än kan låta! Sök styrka i det, för det finns ingen anledning att du skall känna dig som en liten flicka, inför din mamma. Du har ju bevisat många gånger om att du i ditt vuxna liv "klarat av" att ha en stor familj, med allt vad det innebär, emedan din mamma haft en mycket lugnare och bekvämare tillvaro. Förstå mig rätt nu, intet ont sagt om din mamma jag känner ju henne väl. Jag tror att det är så här: innerst inne beundrar din mamma dig väldigt väldigt mycket för hon har ju sett vilken enastående duktig dotter hon har och som dessutom är en underbar mamma till fyra barn. Så VADDÅ? Det är INGEN KATASTROF med två till???..Ni har ju massor med ERFARENHET, även av tvillingar. Era barn är ju inte så små längre och därmed har ni ju mer tid nu och kan njuta av tillökningen på ett helt annat sätt än ni kanske gjorde när ni fick era fyra eftersom de föddes med bara några års mellanrum. Hur känns den tanken? Fortsätt sova gott med armarna ömt omslutna runt din växande mage. Se fram emot massor med RIKA LYCKLIGA ÅR med nya glada barnaröster och skratt...och framförallt strunta totalt i vad alla andra tycker och tänker. Det är ditt liv och ingen skall tala om för dig hur du (ni) skall leva det. VAR STOLT GLAD OCH VACKER och NJUUUUUUUT av tillvaron och din stora växande familj. Gunnel La (långt inlägg igen hmmmmm hmmm!!!)

Maria sa...

Hej!
Tråkigt att det ska kännas så för din mamma. Jag tycker att ni ska se er som utvalda och att det är en gåva. Hur stor är chansen och så händer det er två gånger. Jag har faktiskt gått flera gånger idag och tänkt på er och hur fantastiskt det är. Förstår att ni är omtumlade men var glada! Vi kanske kan prata i telefon snart?

Anonym sa...

En rättelse till mitt (låååånga)inlägg: Det skall INTE vara frågetecken efter meningen "Det är INGEN KATASTROF med två till" Självklart skall det vara utropstecken !!!!! istället. Petitess? Nja...men rätt skall vara rätt
tycker nattugglan Gunnel La

Anonym sa...

Jag vill bara skriva ett lite försynt grattis till två!

Anonym sa...

Vill bara krama om dig .. stackare .. känner verkligen med dig Maria.. att ens mor regerar så är inte roligt gör en mera förtvivlad! FY! Och jag vet min mor har beter sig likadant hon hyllar hennes älsta barnbarn.. hur fler hon fått detså mera ointreserad! men du ska glädjas för eran enorma rikedom.. eran fina stora familj.. ditt liv dina val! stor rikedom att fått äran att ens få barn att sedan få lycka att få så många som även jag fått!
Slå i från dig hennes komentar .. var lycklig!

Maria sa...

Hej
Tack för ert fantastiska stöd och gratulationer. Blir alldeles varm och glad.