tisdag 4 november 2008

En kropp - min kropp

Nu har jag kommit till det där stadiet då min mage börjar bli stor. Det märks att jag är gravid och jag minns hur jag njöt av hur magen växte första gången. Men så andra graviditeten blev jag jätte stor tidigt och folk sa hela tiden är det inte dags snart. Jag märkte att jag inte ville bli kommenterad och bedömd på det viset. Min kropp är min. Sedan blev jag gravid med tvillingar och jag växte och blev ännu större. Det var det jag fick prata om med alla jag mötte, hur stor jag var. Här är jag och jag är jätte stor.

Det blir märkligt eftersom man annars verkligen undviker att prata med människor om deras kroppar. Så nu är det som att jag inte vill ta av mina stora bylsiga tröjor, vill inte hamna i diverse diskussioner om min kropp, när det är dags och när det borde vara dags och hur stor jag är. Fast jag är glad så känner jag så här. Min kropp är inte okej som diskussionsämne om jag inte själv vill förstås.

6 kommentarer:

Maria sa...

Men MARIA, så ROLIGT! Jag har inte hunnit hit och läsa på ett tag så jag fattade först inte, var tvungen att scrolla ner och läsa. Där är kanske förklaringen då till dina tidigare inlägg om att du är trött och att det är lite tungt! Jättekul är det! Jag kan ibland tänka tanken om man skulle ha ännu fler barn, tycker att barnen gör att man känner sig rik. Hoppas att allt går bra och att du snart blir piggare. Jag längtar efter att träffa dig/er!!

Anonym sa...

många grattis, mycket roligt!

malve sa...

EN utmaning väntar på dej inne hos mej - men gör den bara om du har lust.

Anonym sa...

Jag måste bara berätta detta: När jag väntade både Åke och Johanna var jag mager som en sticka eftersom jag kräktes hela min graviditet. Folk sa till mig Du KAN inte vara i 6:e mån. 7:e mån o.s.v SÅ mager och LITEN mage som du har. Dessa okänsliga kommentarer förtog nästan glädjen över min graviditet och kom mig att avundades alla blivande mammors stora magar. MEN..min enormt magra graviditetsmage kunde i alla fall föda två enormt FINA barn! Jag vill säga så här till dig Maria: "Så fort någon ger dig kommentarer om din mage el. dyl. höj din hand (som ett stoppmärke)och säg "NEJ, min mage och kropp är min och jag den stoltaste och vackraste som finns just nu" Jag lovar folk kommer nog att få sig en tankeställare, för du har rätt i dina tankar om att ha rätten till din egen kropp och din egen graviditet. Fortsätt att vara stolt och lycklig blivande mamma antingen du har liten eller stor graviditetsmage..
Kram från Gunnel

Anonym sa...

Jag tycker att du är jättefin!

Anonym sa...

men vet du. din kropp är din och det är du som ska öppna diskussionen om hur stor du är etc. Men det kommer du inte att få utan alla andra kommer att starta den. Trist men sant.
Tror säkert att du är jättevacker, precis lagom stor och vansinnigt söt!
Hoppas att du mår väl iaf och att du, trötthet till trots, klappar om magen och fnissar lite!!
kram