måndag 2 februari 2009

Veckans mat

Igår gjorde jag en matsedel för hela veckan. Det ska bli lax idag för det finns en bit i frysen. Soppa i morgon för det finns två stycken restsoppor i frysen, potatis- och purjolökssoppa och linssoppa. Och på tisdagar ska det gå fort med maten för då spelas det fiol och rids häst vid femtiden. På onsdagar ska det ätas Raggmunkar för det är billigt och potatis har vi. På torsdag blir det falukorv för vi har tre i lager! med pasta och tomatsås. På fredag en otroligt god kycklingrätt som vi åt i fredags, jag och barnen när min man gick jour och jag var övertygad om att ingen mer än jag skulle gilla, men det var fel. Tjejerna i familjen tyckte att den var jätte god. Det var kycklingbitar i ugn med krossade tomater, citronsaft, vitlök, lökskivor, örtkryddor på med bulgur. Så gott.

Jag och barnen handlade igår och skrev en noggrann lista över vad som behövdes under den här veckan. Hur många mjölk, fil, yoghurt och annat som kan tänkas gå åt under en vecka. Nu är det slut med slösandet för en tid. På kvällen när jag låg och tittade på Agenda så handlar det om försäkringskassan och försenade utbetalningar och hus som måste säljas och då kände jag mig lite nöjd över min veckoplan. För tänk om jag inte får bli sjukskriven, bara tänk om, vad händer då eller om pengarna dröjer flera månader. Och förresten behövs det stramas upp här hemma för det har känts som att det handlas och handlas och man vet inte vad som finns och en del får slängas och det känns verkligen inte bra.

Inga kommentarer: