måndag 15 mars 2010

Om el och pappor

Ibland önskar jag att det var som när jag var barn. Bilen var alltid fulltankad och räkningarna alltid betalda. Rätt sak på rätt plats.

Det här börjar jag tänka på när jag får den ena obehagliga räkningen efter den andra från vårat elbolag. Jag ringer och undrar om allt stämmer. Känns tråkigt efter vårat finfina sportlov att behöva titta på dom där siffrorna som på något sätt måste hamnat på fel plats eller hos fel familj.

Allt stämmer men han tycker att något ändå inte stämmer. Vi gör av med för mycket el. Vi har en eltjuv någonstans i vårat hus. Efter ett tag berättar jag om familjen, alltså antalet. Oj då, säger han. Det var många och då har ju alla egen dator och TV och då blir det dyrt. Nej ingen har det. Vi har en dator och ja faktiskt två TV apparater, men vi tittar ju bara på den ena. Han är så snäll, så snäll. Han får min dagens ros. Den där killen som är så snäll. Han tycker inte heller att vi ska betala tillsvidare pris på elen som vi gjort i typ tre år. Det ska man ju binda. Vi har betalat tokigt mycket pengar i flera år. Vi skickade er ett brev om att binda för tre år sedan men vi fick inget svar, säger han.

Var är du pappa som alltid betalade räkningar och tankade bilen innan det var försent.? Om du visste hur vi strular så skulle du bli ännu mer gråhårig. Min pappa hade till och med ett eget skrivbord som han faktiskt bara använde till att betala räkningar från. Jag och min man vi har inte mycket, kanske en liten hög någonstans i huset där våra viktiga papper finns. Fast ibland ligger dom förstås inte där utan någon helt annanstans.

Sedan jag blev vuxen har det mesta hänt och bilen har tillochmed stannat för bensinen har tagit slut. Första gången det hände tittade jag på min och trodde inte mina ögon. Bensinen kan inte ta slut, sa jag, det finns alltid en reserv. Den reserven var min pappa har jag förstått nu. Hur ofta sa han inte: Nu far jag och tankar bilen. Det säger min man väldigt sällan och ännu mer sällan jag. Och om han säger det så säger jag: Men det har vi väl inte tid med heller.

Men nu så tar jag tag i det här med elen. Men bara: GUD SÅ TRÅKIGT. Jag gillar ju garn, mat, barn, bloggar, böcker, kläder, möbler och annat fint. EL gillar jag inte.

Och min man då som inte heller gillar el och bilar har ju andra sidor som min pappa inte riktigt hade. Min äldste son vill till exempel nu att han hela tiden ska prata svenska med rysk brytning. Han vrider sig av skratt. Och det är ju roligare än EL och BENSIN.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint skrivet, och så levande! Jag är den som kollar saker här hemma - maken är den som sköter bilen för jag har inget körkort. Annars är han ganska tankspridd. Jag har nog koll pga att jag har liten inkomst och att jag är lite snål...Men det är lätt att missa och betala för mycket tex på elen. Eller försäkringar. Men när man satt sig och kollat över sånt så känns det bra efteråt! Och man känner att man har lite koll på var pengarna tar vägen, för det finns ju roligare saker än att betala el!!! Hade ni det bra på resan förresten?

Susanne M sa...

Maria, skriv en bok nuuuuuuuu, jag vill läsa den!!!

Anonym sa...

Äntligen är du tillbaka!
Inte ´konstigt din pappa hade tid för bensinen, han hade två barn, bodde i en liten stad med nära till allt och aldrig köer, han hade inget internet, fritidsaktiviteterna gick vi till, etc etc.
Men jag känner igen det där. Så TRIST med pensionsspar, elavtal, försäkringar etc etc etc. Och hos oss betalar jag räkningarna och sköter sånt där.

/Johanna M-lycke

Maria sa...

Jag tycker också att el, boräntor mm är tråkigt och svårt att hålla reda på. Så jag och min man hjälps väl åt med det.
Så gulligt med svenska med rysk brytning, det var ju underbart! Ser er riktigt framför mig...

Maria sa...

Hej Soffy
Tack. JAg har också en liten inkomst, särskilt nu och ändå så håller jag inte koll. Och jag ska börja ha mer koll. Det har jag bestämt nu. Vi hade det jätte bra på resan ska berätta mer om den snart när jag kan lägga in lite bilder.

Hej Susanne
Jag kan inte, det är ju svårt. Jag kan bara småsvamla så här. Men tack ändå. Vi ses snart!!!

Hej Johanna
Det har du rätt i. En skjutsning till ridningen i veckan var väl det som krävdes av honom. Du har rätt jag ska inte hålla på att känna mig så dålig överallt vi missar. Här är det jag som betalar räkningar och ibland är det inte roligt. Som den här månaden.

Hej Maria
Det är jätte tråkigt. Och alla val man ska göra...

Anonym sa...

Tack vare din förmåga att kunna skriva på ett roande sätt så bjöd du på många goda skratt med ditt inlägg om så tråkiga saker som el och bensin. Jag fick många goda skratt då jag läste det du skrivit. Du är en riktig kåsör, Maria, och ditt inlägg bar också tydliga tecken på kåseri (lätt o roande skildring el framställning) Jag har sagt det förr och jag säger det igen, kåsera (skriva ledigt o roande) kan du och när dina kåserier (vill kalla det så) dessutom har inslag av naiv spontanitet (i positiv bemärkelse) blir det extra charmigt, och precis på detta sättet skall du skriva, håller ni inte med mig, ni alla, som i likhet med mig, bara ÄLSKAR "Marias rum" ..och personen MARIA
Varm kram från Gunnel

Susanne M sa...

Det är ju det du måste förstå Maria, när du skriver ( även om du tycker det bara blir svammel) så är det bara helt underbart att läsa. Så du ska ju bara skriva, "svamla" och då blir det en kanonbok. Du har nåt speciellt i ditt sätt att skriva som drar oss som läser!Du kan liksom bara veva in oss på kroken.
Å jag är ju faktiskt svensklärare, så jag ger dig MVG+++

Pia sa...

Ännu ett riktigt "mitt-i-prick" inlägg av Dig!

=)

Var det kankse bättre förr,eller tog våra föräldrar mer allvarligt på det här med r ä k n i n g a r och sånt?

Fast en sak är säkert - de slapp alla dessa val och ställningstaganden och svaranden på om man skall fortsätta som förut eller binda på kankse 1, eller 2 eller 3 år.

Jag tycker heller inte om El. Däremot verklar det väldigt roligt med en pappa som pratar svenska med rysk brytning, hahaha!