fredag 5 mars 2010

Sjukan, skolan, shopping

Idag blev det bara deppigt här hemma. Solen lyste vackert. Otroligt vackert. Majken hade feber, Signe var hemma med hosta, näsblod och en läskig natt när hon nästan inte andades en kort, kort stund, Ester hade kräkts på natten och jag har så ont i ena bröstet och fick inte sova sammanhängande alls i natt. Och klockan tolv skulle min son ha redovisning i temaarbete världen och jag och gänget fick pallra oss dit. Där hade vi ju det bra. Sjuklingarna i vagnen var bara lite lugnare än vanligt och Signe fick göra frågesport med mig. 17 frågor om olika länder och jag med mina geografikunskaper. Det tog tid.

Sen skulle jag ju vilja säga lite om skolan. Vad jag tänker om sättet att hitta kunskap själv och grupparbeta och vad lär man sig. Helhet och världsbild??? Under alla år på mellanstadiet när vi gått på temaredovisning har min sons grupp alltid hittat någon fotbollsspelare att fokusera på.

Och jag som är så besviken på min egen skoltid. Till proven lärde jag mig. Läste som en galning kvällen innan och sen glömde jag allt. Så vill jag inte att det ska bli för mina barn. Men hur blir det för dom. Det är så svårt att veta.

I alla fall från redovisning hem igen och ännu mer host och stök. Huset är tokigt stökigt. Men så får det väl vara nu. Men när min man kom hem så åkte jag och min dotter till Myrornas och shoppade. Allt mellan himmel och jord. Slalompjäxor till mig till fjällvistelsen, tre påsktuppar, två koftor, en fleecetröja, en tunika, en skjorta, en bonad, en duk, en blus, fyra böcker och ett par plyschbyxor. Och hur det nu var så blev jag lite lyckligare. I alla fall en liten stund.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Pjäxor från myrorna, mina är från återvinningen. Vi kommer att matcha varandra snyggt tror jag.

Familjen Tapper-Kaller sa...

Hejsan!
Det där med att ta bort halsmandlarna är inget att oroa sig för. Kolla min blogg från januari.
Då tog Moltas bort sina och det gick jättebra! Han ville inte åka hem för det var så mysigt på sjukhuset, tyckte han.
När vi drygt en månad senare skulle på fyra års-kontroll på BVC ville han "sova" där, bli sövd alltså. Han gillade det. Han har blivit sövd två gånger och Morris tre gånger, varav en gång var halsmandlarna. De är jobbigt att sitta utanför och vänta, men ändå fort överstökat.
Moltas har snarkat jättemycket hela nätterna och nu sover han helt tyst och lugnt. För honom var det verkligen skönt att få bort dem. Jag tycker att du ska försöka tänka positivt vad det gäller operation. Det är ett enkelt ingrepp. Ni kommer hem samma dag och redan första natten är snarkningarna borta.

Ha ett gott sportlov!

Maria sa...

Hej
JA mina är vita med mintgröna detaljer. Men dom var så sköna tyckte jag och köpte dom direkt. Nu säger B att det är storlek 40. Kanske var det därför dom var så sköna? Passade inte snyggpjäxorna?
kram Maria


Hej Karin
Nu har jag läst om halsmandeloperationen och det såg verkligen ut att gå bra. Men jag tycker att det är så otäckt med sövning. Och ni har fått vara med om det så många gånger.Men det låter bra att man får åka hem fort och att snarkningarna försvinner. Det är ju faktiskt inte bra med snarkningar som vuxen heller så därför är det kanske viktigt att göra något åt det tidigt.

JAg ska verkligen försöka tänka positivt och att det kommer att gå bra.
Kram Maria

Iris Lundquist sa...

Hoppas det blir bättre med alla!
Hälsa!

Maria sa...

Hej Iris
Vi hade en fin resa och alla blev friskare. Bäbisarna hostar fortfarande men är pigga och glada ändå!!!Kram