fredag 5 mars 2010

Sjukdom härjar

Japp då blev vi sjuka. Om två dagar ska vi till fjällen. För andra gången i mitt liv med barnen och för andra gången i stora barnens liv och för första gången i Majken och Esters liv. Och Majken är sjuk, Signe är sjuk och Ester är eventuellt sjuk. Hon kräktes i natt men det kan bero på att hon ville äta från mig hela natten. Det kanske blev överdos.

Och Signe har alltid snarkat högt och ljudligt. Nästan inget ibland, mindre ibland och mycket ibland. En gång för flera år sedan så jobbade min man på kvällen och jag läste saga för barnen. Plötsligt ser jag att Signe har en jätte stor silverkula i munnen och när jag tar ut den så ser jag att hennes hål ner i halsen är så litet. Hur kan hon andas genom det där lilla hålet? Har hon fått i sig något och blivit svullen? Precis då ringer telefonen och en vän till familjen som är läkare råkar det vara. Så jag berättar om upptäckten och han säger att en del barn har så där stora halsmandlar och det är inte farligt. Men igår så började det låta konstigt från vårat sovrum då är det Signe som sover men kan nästan inte andas. Det var så otäckt. Nu är hon hemma och vi måste ringa vårdcentralen snarast så dom får titta i halsen och kanske måste operera bort dom där grejerna i halsen.

Det är ju bara det att jag är så rädd och vill inte att hon ska bli sövd. Hon blev det en gång när hon satte en pärla i halsen och jag fick sån dödsångest. Så jag vill inte men jag vill ju inte heller att hon ska sluta andas mitt i natten. Hjälp. Vi måste helt enkelt låta läkarna bedöma hur vi ska göra. Att vara förälder innebär också sånt här som man tycker är superotäckt. Jag vet ju det men. Hjälp ändå.

Inga kommentarer: