lördag 28 maj 2011

Inte grävt men lagat mat och läst bok och...

Jag har inte varit ute och grävt någonting idag. Bara handlat och lagat mat. Eller bara och bara. Eller förresten har jag läst en gripande bok också, Bergsprängardottern som exploderade av Lo Kauppi. Jag såg den som teater för några år sedan, det bästa jag någonsin sett. Boken gav jag min man när jag var på bokmässan i Göteborg och han som läser rätt lite skönlitteratur tyckte om den, men jag har inte velat läsa den. Inte riktigt velat gå in i den där världen igen. Men nu gör jag det och blir lika gripen.

Och tyvärr har jag haft dåliga erfarenheter av alkohol under min uppväxt, även om det inte alls var så hemskt som i boken. Men det finns känslor som jag delar, den där känslan av maktlöshet och avsky. Och jag känner så starkt för ämnet. Avskyr på många sätt alkohol även om jag inte är helnykterist. Men mitt alkoholintag hamnar på några glas per år. Så är det nu iallafall men jag vet inte om det alltid kommer att vara så. Och såna här facebookuppdateringar som handlar om att nu sitter jag här och dricker ett glas vin eller liknande gör mig alltid lite småupprörd. Fast jag förstår att alla som tar ett glas vin inte är alkoholister. Det vet jag men för mig kommer alkohol aldrig att bli neutralt utan laddat med så mycket.

Inga kommentarer: