söndag 22 maj 2011

Trädgården och tvätten

Pionen

Jag har hittat en pion och det ville jag så gärna göra. Vi hade planterat två vid gamla huset förra sommaren. Undrar om dom har överlevt? Men jag hade hoppats på en hel hög här gärna, men jag är jätte glad för den jag hittade och jag tror den blir stor.

Och tvätten. Vi har nu tre ställen med smutstvätt på, ja förutom allas golv då. Men förut, i gamla huset, hade vi smutstvätten i tvättstugan, på allas rum och i trappen på väg ner till källaren, vilket irriterade vår äldste son som tydligen är av en annan sort. Kanske en mormors- eller farmorssort. Inte en mariasort i allafall.

Men nu har vi ju badrum i olika storlekar på tre plan så t.o.m. tvättkorgar får plats. Men hur gör man för att få ner allt i tvättstugan? Någon måste lyfta ner korgarna någongång. När jag ska sätta på en tvätt nu funderar jag hela tiden över om det finns något i korgarna på dom andra våningsplanen som kanske skulle passa i just den tvätten. Och eftersom vi har gigantiskt med tvätt så finns det ju det med allra största säkerhet. Men att just i det ögonblicket börja springa och hämta olika tvättkorgar en och två trappor upp blir inte av. Ja detta är ett av väldigt många såna där praktiska problem som väldigt slarviga männsikor har. Tror jag. Eller kanske andra också, mindre slarviga, har såna problem.

Men det jag egentligen ville skriva om är vår fantatiska tvättlina. Ja jag tycker att en lina med tvätt är väldigt vacker. Inte en torkvinda som vi hade förut, fast den rymde nog mer, utan en lina, så där uppsatt som av en slump och samtidigt så följsam med naturen.

Tvätten




Mera tvätten


3 kommentarer:

Anonym sa...

Så mysigt det ser ut med tvättlinan, nästan som om ni flyttat till ett torp i skogen där ni ska bo hela sommaren. Och så har ni fin utsikt från kök och altan, Konsum och Folkets bio 2 minuter från dörren. Det är ju fantastiskt! / E

Maria sa...

Så härligt med skog vid knuten. Vill veta var ni har flyttat. Vi ska kanske söderut någongång efter midsommar, kanske kan vi hälsa på då (om det passar alla...)?

Maria sa...

Ja elisabet visst ser det härligt ut. Och man kan ju alltidlåtsas att vibor långt ifrån kyrkogatans biltrafik. kram Maria

ska försöka få iväg några flyttkort.Det skulle vara väldigt roligt att ses. Vi åker iväg till Gotland bara några dagar efter skolavslutningen. Kanske vi kan ses när niåker hem?