måndag 21 april 2008

Små cyklar de far omkring

Vi har cyklat till dagis idag, en av 6-åringarna cyklade för första gången på egen cykel ända dit. Våra barn har inte varit sådana som lärt sig att cykla tidigt och vi har heller aldrig tränat de särskilt mycket. Det kan förstås hänga ihop. Men jag tycker faktiskt att det är bra att de varit lite sena med det.

Jag tycker att det är nog äventyrligt att cykla med en ganska förståndig 6-åring till dagis. Varje gång en bil kommer känner jag hur jag stelnar till. Tänk om hon vinglar eller gör någon helkonstig sväng just då. Länge har vi stannat om det kommer en bil, eller det gör vi fortfarande när det kommer många bilar, men idag var det inte så mycket trafik eftersom den värsta morgontrafiken hade lagt sig. Den andra 6-åringen satt på min cykel för han blir fortfarande så trött i benen av att cykla. Igår cyklade vi till en lekpark en bit bort och på hemvägen var han jätte trött i benen så vi fick leda hem cyklarna. Han blir också väldigt trött i benen och armarna när vi ska träna fiol. Jag vet inte riktigt hur det där hänger ihop. Annars är han väldigt pigg...

Nu är det faktiskt vår, det kan man se för vi har hittat så mycket saker som varit begravda under snön, till exempel pulkor, hopprep och lite annat smått och gott.

Och jag köpte en påse jord och lite frön bara för att vara beredd att så när det går om några veckor eller så.

7 kommentarer:

RANA sa...

Vad duktiga ni är som cyklar!

Ang. "jag köpte en påse jord och lite frön". Härligt gumman! Nu är det vår!!!! :-D

/Rana

Anonym sa...

här har vi fullt med vårblommor i trädgården men jag kan inte blommor så vilka det är får vara osagt. idag sommarvärme med massor av sol och fullt med vänner i lekparken bredvid vårt hus. underbart!
/johanna

Maria sa...

Min pojke får också lätt väldigt trötta ben. Både på väg till och hem från skolan. "Du vet ju att jag är trött mamma" säger han...

Anonym sa...

Jag tycker också det är läskigt när vi cyklar i trafiken... Oftast är det bara cykelvägar som gäller.

Kram,
AnnaSv

Maria sa...

Hej Rana
Men jag ska ju plantera de också. Tror du att det blir av?

hej Johanna
Vad härligt med en lekpark nära huset, det har vi också. I alla fall ganska nära och då ser man den så man kan hålla koll även om man är inne i huset.

Hej Maria
Idag var min pojke jätte trött när han kom till dagis.

hej Anna
Cykelvägar är absolut bäst, men de finns ju inte överallt tyvärr

Anonym sa...

Små cyklar de far omkring med lite rassel och lite pling! (Du ser vilken boknörd jag är...:D)
Världsboksdagen firades i lilla byaskolan med att alla barnen fick ta med en bok hemifrån. Favoritboken. Dottern tog Love, flytten och smällen med illustrationer av hennes moster.
(Meine schwester.)
Själv firade jag med att beställa två böcker från adlibris.

Maria sa...

hej Persilja
Vilken bra dé att fira med att beställa böcker. Det ska jag nog också göra nu några dagar efter världsbokdagen.